نوشیروان کیهانی زاده: در 28 اکتبر سال 1492 میلادی کریستف کلمب سواحل شرقی کوبا را کشف کرد و سربازان اسپانیایی وارد این جزیره شدند و به استثمار و غارت منابع طبیعی آن پرداختند.

دولت اسپانیا برای تحکیم تسلط خود بر کوبا به قتل‌عام سرخپوستان که ساکنان اصلی آنجا بودند پرداخت. شورش‌های مقطعی مردم کوبا به شکل‌گیری نهضت‌های استقلال‌طلبانه منجر شد اما در سال1898 استعمار تازه‌نفس آمریکا جایگزین اسپانیا شد. سرانجام کوبا در سال1902 میلادی به استقلال دست یافت.

حمله موسولینی به یونان

در 28 اکتبر سال1940 موسولینی، رئیس دولت فاشیست ایتالیا به 200هزار سرباز، فرمان حمله به یونان را داد. این حمله در حالی انجام شد که آتش جنگ جهانی دوم توسط دولت آلمان نازی، متحد ایتالیا در اروپا شعله‌ور شده بود. اما مقاومت مردم یونان در مقابل قوای ایتالیا آنان را با شکست مواجه ساخت و نیروهای فاشیست ایتالیا به ناچار از خاک یونان عقب‌نشینی کردند.

بحران اتمی جهان

در 28 اکتبر سال1962 خروشچف، رهبر وقت شوروی دستور بازگشت کشتی‌‌های حامل موشک‌های اتمی را صادر کرد و بحران موشکی کوبا خاتمه یافت. شوروی چند پایگاه موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای را در کوبا که در 90مایلی آمریکا
قرار دارد، مستقر کرده بود. آمریکا که به شدت احساس خطر می‌کرد، ضمن محاصره دریایی کوبا به شوروی اخطار کرد، اگر کشتی‌ها برنگردند علیه این کشور و کوبا دست به حمله هسته‌ای خواهد زد. شوروی نیز آمریکا را تهدید به اقدام متقابل کرد. به این ترتیب جهان در آستانه جنگ اتمی قرار گرفت و مردم شدیدا هراسناک شدند. سرانجام شوروی به‌رغم موضع کوبا و چین دستور بازگشت کشتی‌ها را صادر کرد.

مرگ «هانری بوردو» رمان‌نویس فرانسوی

هانری بوردو، داستانسرای فرانسوی در 12 ژانویه 1870 میلادی در منطقه ساووا در این کشور به دنیا آمد. وی تحصیل در رشته حقوق را رها کرد و به کار ادبی پرداخت. از 30سالگی رمان‌نویسی و داستانسرایی را آغاز کرد و طی سال‌ها فعالیت حدود 70 اثر شامل رمان، نوشته‌های انتقادی و نمایشنامه منتشر کرد که جامه پشمین، برف بر گام‌ها، خانه و ترس از زیستن از آن جمله است. بیشتر رمان‌های بوردو درباره مسائل خانوادگی طبقه متوسط در قالب شهرستان زادگاهش است. وی طرفدار جدی اخلاق به شمار می‌رفت و برضد بی‌نظمی‌های جامعه مبارزه می‌کرد. رمان‌های بوردو در محیط خانواده‌های متوسط سنت‌‌پرست، خوانندگان فراوانی داشته و از بیشتر داستان‌های او، فیلم سینمایی ساخته شده‌است. هانری بوردو سرانجام در 28 اکتبر 1963 میلادی در 93 سالگی درگذشت.

 

برچسب‌ها