نوشیروان کیهانی زاده: آیت‌الله تهرانی از مدرسان برجسته حوزه علمیه مشهد و معلم اخلاق بود.

این عالم فرزانه پس از تحصیل در تهران و نجف اشرف به مشهد مقدس عزیمت کرد و بیش از 40سال از عمر خویش را در حوزه علمیه این شهر سپری کرد. آیت‌الله‌میرزا جواد آقاتهرانی به تفسیر و تدریس اصول و اخلاق اسلامی پرداخت و جمع زیادی از فضلا از منبع علم و عرفان وی بهره‌ها بردند. وی در 2 آبان1368 دارفانی را وداع گفت.

خاتمه جنگ‌های خونین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها

در 24 اکتبر 1648 میلادی معاهده وستفالی میان کشورهای پروس، اتریش، سوئد و فرانسه امضا شد و بدین‌ترتیب جنگ‌های خونین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها به پایان رسید. 2کشور سوئد و فرانسه به حمایت از پروتستان‌های پروس، جنگ با این کشور را آغاز کردند. اما پس از امضای این معاهده، سوئد حاکمیت پروس را بر مردم پروتستان مذهب این کشور به‌رسمیت شناخت و فرانسه نیز با دریافت غرامت جنگی و تصاحب برخی از نقاط غربی پروس، صلح را پذیرفت. از نتایج این معاهده، خارج‌شدن سرزمین‌های تحت‌کنترل پاپ و کاهش شدید نفوذ وی در اروپا بود.

سازمان ملل متحد متولد شد

در 24اکتبر1945 میلادی سازمان ملل متحد به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی، جانشین جامعه ملل شد که در فاصله بین دوجنگ جهانی فعالیت می‌کرد. نمایندگان دولت‌های متفق در جنگ‌ جهانی دوم یعنی آمریکا، شوروی، انگلیس و فرانسه، طی مذاکراتی در جریان این جنگ، مقدمات تشکیل سازمان ملل متحد را فراهم کردند. سرانجام در کنفرانس سانفرانسیسکو در آمریکا، نمایندگان 50کشور جهان، تأسیس این سازمان و اساسنامه آن‌را تصویب کردند. مقر این سازمان در نیویورک و دارای 6رکن اصلی است. با وجود حق وتو برای دارندگان 5کشور، سیاست‌های این سازمان بیشتر تابع دارندگان حق وتو به‌ویژه آمریکاست.

استقلال زامبیا

در 24 اکتبر سال1946 میلادی کشور زامبیا موفق به کسب استقلال از انگلیس شد و این روز به‌عنوان روز ملی این کشور نام گرفت. این کشور از سال1888 مستعمره انگلیس بود و در یک دوره 10ساله از 1953 تا 1963 میلادی زامبیا به‌همراه نیا سالند و رودزیای جنوبی، فدراسیون آفریقای مرکزی را تشکیل دادند. پس از فروپاشی این فدراسیون، رودزیای شمالی در سال1964 میلادی با نام زامبیا به استقلال رسید.

بحران شدید اقتصادی آمریکا موسوم به وال‌استریت

وال استریت خیابانی در نیویورک است که به دلیل قرارداشتن مؤسسات مالی و بانک‌های متعدد و بزرگ در آن، به‌عنوان مرکز اقتصاد آمریکا به‌شمار می‌رفت. این اقتصاد پس از جنگ جهانی اول دستخوش ضایعات مالی فراوان شد که کسادی بی‌سابقه‌ای را به‌دنبال آورد. روز 24 اکتبر1929 اوج این فاجعه بر سر بازار بورس اسناد و سهام آمریکا در وال‌استریت فرود آمد و عمق این کسادی را بیشتر کرد. سقوط بازار جهانی مزبور، بزرگ‌ترین و وخیم‌ترین نمونه سقوط تاریخ پولی جهان نام گرفته است.

کد خبر 118956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز