نوشیروان کیهانی زاده: اول آبان 1356 آیت‌الله سید‌مصطفی خمینی، فرزند ارشد حضرت امام‌خمینی(ره) در منزل خویش در نجف‌اشرف با توطئه مأموران امنیتی رژیم شاه به شهادت رسید.


حاج‌ آقا مصطفی در سال1309‌ هـ‌‌ .ش در شهر قم متولد و پس از اتمام دروس ابتدایی، در حوزه علمیه این شهر به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. وی به سبب هوش و استعداد سرشار در فراگیری علوم دینی، مدارج علمی را طی کرد و در 27سالگی به درجه اجتهاد رسید و در حوزه علمیه نجف به تدریس پرداخت. امام(ره) درباره شهادت ایشان فرمودند: شهادت مصطفی از الطاف خفیه الهی بود.

نبرد تاریخی العلمین

در جریان جنگ جهانی دوم در 23 اکتبر 1872میلادی نبرد تاریخی العلمین در شهری به همین نام واقع در شمال مصر میان سپاهیان بریتانیا و آلمان نازی آغاز شد. در این نبرد فرماندهی قوای بریتانیا برعهده فیلد مارشال مونتگمری و فرماندهی قوای آلمان بر عهده مارشال ادوین رومل بود. این نبرد با شکست قوای آلمان خاتمه یافت اما جنگ میان دو کشور در سایر نقاط شمال آفریقا همچنان ادامه یافت و سرانجام با شکست قطعی آلمان در جنگ، آفریقا به صلح و آرامش رسید.

قیام مردم مجارستان علیه شوروی کمونیست

در 23اکتبر 1956‌میلادی مردم مجارستان علیه سلطه شوروی بر کشورشان قیام کردند. در سال 1953‌م و در پی انحلال حزب کمونیست مجارستان توسط ایمره ناگی( نخست‌وزیر ملی‌گرای این کشور)، دولتی جدید و مستقل از حکومت شوروی در مجارستان ایجاد شد. در مقابل، جبهه کمونیستی مجارستان با کمک‌های مالی و نظامی شوروی به مبارزه با قیام آزادی‌خواهانه مردم مجارستان پرداخت که در نتیجه تعداد زیادی از مردم این کشور قتل‌عام شدند و قیام سرکوب شد.

حمله شهادت‌طلبانه به مقر آمریکایی‌ها در لبنان

در تاریخ 23اکتبر 1983 میلادی در پی عملیات شهادت‌طلبانه مسلمانان لبنانی به مقر نیروهای مداخله‌گر آمریکایی و فرانسوی در بیروت، 241نظامی آمریکایی و 58نظامی فرانسوی کشته شدند. سربازان آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی چند هفته قبل در حمایت از فالانژیست‌ها در جنگ داخلی لبنان، وارد بیروت شده بودند. حضور این نیروها به منزله حمایت غیرمستقیم از تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان بود اما این عملیات قهرمانانه آنان را وادار به خروج از لبنان کرد.

درگذشت کاشف د.د.ت

پل مولر، شیمیدان سوئیسی در 9اوت 1899 میلادی در سوئیس به دنیا آمد. وی به واسطه اینکه پدرش شیمیدان بود، به شیمی علاقه‌مند شد. پس از تحصیلات در یک کارخانه رنگ‌سازی مشغول به کار شد. او برنامه تحقیقاتی وسیعی آغاز کرد تا بتواند ترکیبی برای نابود کردن سریع حشرات موذی به دست آورد ولی روی گیاهان و پستانداران تأثیر نداشته باشد و در عین حال ارزان و پایدار باشد و بوی نامطبوعی نداشته باشد. نهایتا در سال1939 میلادی موفق به کشف د.د.ت شد. او به مناسبت همین تحقیقات و کشف، موفق به دریافت جایزه نوبل در طب فیزیولوژی در سال1948 میلادی شد. وی سرانجام در 23اکتبر 1965 میلادی در سن 66سالگی درگذشت.

کد خبر 118936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز