گروه اقتصادی: کار بهره برداری از پارس جنوبی با پایان مناقصه فازهای 22 ، 23و 24 خاتمه می یابد و به همین دلیل کار برای بهره برداری از پارس شمالی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار همشهری اکبرترکان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: ایران در حال حاضر در بهره برداری از این میدان گازی با قطر از شرایط مساوی برخوردار است ولی این کشور همچنان فاصله ده ساله بهره برداری زودتر از این میدان را از ما پیش است.

وی همچنین از  اظهارات وزیر نفت در مورد تاسیس بانک صنعت نفت از سوی سازمان بازنشستگی شرکت ملی نفت برای حل مشکلات سرمایه گذاری در این صنعت استقبال کرد و این اقدام را یک حرکت مثبت دانست.

اکبرترکان در ادامه خبر امضای قرارداد توسعه پارس شمالی با طرف های چینی را تایید و تاکید کرد که بخش بالادستی این میدان با هزینه 5 میلیارد دلار شامل حفاری و احداث خط لوله دریایی و پالایشگاه خشکی به صورت بیع متقابل توسط ایران و شرکت چینی سینوک انجام می شود و در بخش مایع سازی گاز که بخش پایین دستی وبا هزینه 11 میلیارد دلار است نیز طرح به صورت مستقل به اجرا درمی‌آید.

وی در ادامه در مورد خبر پرداخت رشوه از سوی شرکت نفتی توتال ابراز بی اطلاعی و تاکید کرد: این خبر از سوی منابع فرانسوی اعلام شده و ما نیز از این طریق از مسئله مطلع شده ایم و باید در انتظار اعلام جزییات آن از سوی خودشان باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گزارش فعالیت های شرکت نفت و گاز پارس از پایان کار عملیات بزرگراه چهار بانده جم طاهری و ساخت هزارو 28 واحد مسکونی شهرک جم در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی خبرداد که بزودی توسط وزرای نفت و راه و ترابری افتتاح می‌شود.

وی همچنین گفت کار پیش راه اندازی فازهای 6،7و8 آغاز شده و توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس در خلیج فارس نیز به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده است.

ترکان همچنین از مراحل نهایی تعیین برنده مناقصه فازهای 19 ،20 و21 پارس جنوبی خبرداد و با تاکید براینکه تحریم بر اقتصاد ایران آثار مطلوبی ندارد خاطرنشان ساخت، در صنعت نفت ما با تحریم طولانی مواجه بوده ایم و این امر موجب توقف کار در این بخش نخواهد شد.

امضای قرارداد ساخت دوسکوی حفاری دریایی

قرارداد ساخت دوسکوی حفاری دریایی بین شرکت نفت وگاز پارس ، ساخت صنایع دریایی و شرکت ملی حفاری به ارزش 233 میلیون و 770 هزار دلار دیروز در مراسمی با حضور مدیران عامل این شرکت ها به امضاء رسید.

این قرارداد با تامین 20 درصد هزینه از سوی شرکت نفت وگاز پارس به عنوان کارفرما اجرا می شود و بقیه هزینه طرح از محل تامین مالی بانک های داخلی یا خارجی پرداخت می شود.

با ساخت این دو سکو در داخل تکنولوژی ساخت سکوهای دریایی که در حال حاضر به صورت ابتدایی در کشور ایجاد شده توسعه  و توان فنی مهندسی کشور در این زمینه افزایش می یابد.

سلطانپور مدیرعامل شرکت ساخت تاسیسات دریایی که در این مراسم حضورداشت تاکید کرد که برای ساخت این دو سکو سه شرکت با یکدیگر همکاری نزدیکی خواهند داشت.

به گفته وی ساخت سکو وتامین فناوریهای لازم از سوی شرکت ساخت تاسیسات دریایی و به کارگیری و بهره‌برداری از آن توسط شرکت ملی حفاری و تامین مالی توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام می شود.