جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: ایران، پاکستان و هند پس از دو روز مذاکرات فشرده در تهران بر سر نحوه محاسبه قیمت گاز صادراتی ایران از طریق خط لوله صلح به توافق رسیدند.

با این توافق، مهمترین مانع بر سر اجرای خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان و هند یعنی تعیین قیمت برداشته شد و امید به اجرای این طرح هفت میلیارد دلاری به طول 2 هزار و 700 کیلومتر پس از 15 سال افزایش یافت.
پنج‌شنبه شب و در پایان 2 روز مذاکره نمایندگان 3کشور در چهارمین دور مذاکرات خط لوله صلح، حجت‌الله غنیمی‌فرد نماینده ویژه وزیر نفت کشورمان در کنار رؤسای هیأت‌های 2 کشور هند و پاکستان در یک مصاحبه مطبوعاتی خبر توافق 3 کشور بر سر نحوه محاسبه قیمت فروش گاز در این پروژه را اعلام کرد. وی گفت: مانند هر قرارداد بزرگ بین‌المللی دیگر این توافق باید به تایید مقامات بلندپایه سه کشور برسد و پس از آن، این توافق اجرایی می‌شود.
وی همچنین تاکید کرد: طبق توافق سه کشور، فرمول قیمت گاز در این پروژه محرمانه و غیرقابل اعلام است. غنیمی‌فرد در اظهارات خود اظهار امیدواری کرد که این گام به همگرایی منطقه‌ای بیشتر منجر شده و نمونه‌ای برای کارها و همکاری‌های گسترده‌تر بین این کشورها باشد
آنیل رازدان، معاون وزیر نفت هند نیز با اظهار خوشحالی، گفت: پاسخ هرسه کشور پس از چهار هفته بطور رسمی اعلام می‌شود. رازدان نیاز روزافزون هند به تأمین منابع انرژی در سال‌های آینده را مورد تاکید قرارداد و هرگونه تأثیر عوامل دیگر از جمله فشارهای آمریکا را بی تأثیر دانست و گفت: تفاهم بر سر فرمول قیمت در این پروژه، پس از گفت‌وگوهایی بسیار فشرده به دست آمده است، و در نهایت مقام‌های مسئول در کشور متبوعش با در نظرگرفتن منافع ملی کشور، در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند و کسی نمی‌تواند در این روند دخالت   کند.
احمد وقار، معاون وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز با رد هرگونه تأثیر فشارهای خارجی بر این طرح خاطرنشان ساخت که پاکستان به شدت به انرژی نیازمند است و این طرح برمنافع ملی این کشور منطبق است. وی تاکید کرد: گزارش شرکت مشاور قیمت‌گذاری گاز در پروژه خط لوله صلح در نشست 2 روزه کمیته کاری سه‌جانبه بررسی شد و اساس فرمول قیمت مورد توافق برمبنای آن صورت گرفت. وی زمان قطعی آغاز عملیات اجرای طرح را حداکثر تا 6 ماه آینده مصادف با آخرماه ژوئن ماه میلادی جاری اعلام کرد.
عملیات اجرایی خط لوله هفتم
با این توافق و با توجه به اجرایی شدن طرح خط لوله هفتم در کشورمان که مسیر اصلی انتقال گاز به پاکستان و هند است، عملیاتی شدن این طرح از سوی ایران تسریع خواهد شد. طول خط لوله در ایران یک هزار و 100 کیلومتر است که با توجه به پیشرفت طرح خط لوله سراسری هفتم در 8 ماه اخیر عملیات اتصال این خط لوله به مرز پاکستان حداکثر تا سه سال آینده و طبق برنامه به پایان خواهد رسید.
خسرو جناغی مدیر پروژه خط لوله هفتم تاکید کرد: این خط لوله که گاز مورد نیاز مناطق مسکونی در سه استان جنوبی کشور را تا ایرانشهر تأمین می‌کند و قرار است گاز صادراتی به پاکستان و هند را نیز تأمین کند، تاکنون 21 درصد پیشرفت عملیاتی داشته و از برنامه که 14 درصد درسال جاری بوده بسیار جلوتر است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات طراحی مهندسی این خط لوله انجام شده و با تأمین بودجه لازم کلیه تجهیزات مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی خریداری شده است. جناغی تاکید کرد که پیمانکار این طرح که قرارگاه خاتم الانبیاء است با سرعت خوبی با تجهیز 9 کارگاه در مسیر خط لوله و از 2 سوی طرح از منطقه عسلویه و ایرانشهر به صورت همزمان درحال اجرای طرح است. طول خط لوله در پاکستان یک هزار کیلومتر و در هند 500 کیلومتر است.با نهایی شدن توافق سه جانبه در مورد نحوه محاسبه قیمت از سوی 3 کشور کارشناسان فنی از اواسط سال جاری کار بررسی قراردادهای فنی طرح را آغاز خواهند کرد. گاز مورد نیاز این خط لوله برای صادرات از فازهای 17،18،19و20 پارس جنوبی تأمین می‌شود.
کد خبر 14281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز