همشهری آنلاین: دبیر چندین دوره گذشته جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران با اشاره به برگزاری ضعیف و نامناسب بیست‌و‌پنجمین جشنواره، گفت: این مسابقات فاقد محتوا و کیفیت مناسبی بود و مایه تأسف است که جامعه دانشگاهی این برنامه تأثیرگذار و مهم خود را بعد از برگزاری بیست‌و‌چهار دوره، این‌گونه برگزار می‌کند.

«رحیم خاکی»، کارشناس قرآنی و دبیر دوره‌های پیشین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب که بیست و پنجمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران در ضعیف‌ترین شکل ممکن برگزار شد، بیان کرد: این برگزاری نامناسب و ضعیف به خاطر اعمال سلیقه‌، به وجود آمدن اختلاف و انجام تصمیمات غیرقانونی در برگزاری بیست و پنجمین دوره این جشنواره از سوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بود.

خاکی دانشگاه علوم پزشکی ایران را به هیچ وجه انتخاب مناسبی برای برپایی رقابت‌ها ندانست و افزود: پوشش رسانه‌ای مراسم افتتاحیه و اختتامیه بسیار ضعیف بود و با وجود اطلاع‌رسانی قبلی به منظور حضور رئیس جمهور، شاهد حضور ایشان نبودیم و حتی در جهت دریافت پیام ریاست‌جمهوری هم تلاشی نشد.

قاری بین‌المللی کشورمان درباره ارزیابی رقابت‌ها و حضور هیئت منصفه در روند برگزاری مسابقات، گفت: یکی از نقاط مثبت که از سوی برگزار‌کنندگان بیست و پنجمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران اعلام شد، حضور هیئت منصفه بود، اما این کار بدون تأمل و مطالعه و نیز بررسی همه‌جانبه صورت گرفت، بنابراین اعلام آن به عنوان نقطه مثبت، نشان‌دهنده ضعف این مسابقات بود. به طور حتم انتخاب لفظ هیئت منصفه، انتخابی توهین‌آمیز به هیئت داوران است؛ این بدین معنی است که هیئت داوران منصفانه عمل نمی‌کند.

مشاور قرآنی سازمان ملی جوانان در ادامه تلفیق بخش هنری ـ ادبی با بخش اصلی ــ رقابت‌های قرآنی ــ را ترکیبی اشتباه دانست و افزود: جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران با برپایی این دوره به حاشیه رانده شد و عاملی گشت تا زحمات هفت‌ دوره برگزاری مؤثر بخش جانبی این جشنواره از بین برود و اثرات و شکوه جشنواره نیز زائل شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: نادیده گرفتن تجربیات جهاد دانشگاهی و حذف آرم و عنوان جهاد دانشگاهی در کنار سایر نهادهای همکار در برگزاری این دوره از جشنواره، کاری غیراخلاقی بود در صورتی که در بیست و چهار دوره قبل، پیوسته جهاد دانشگاهی همگی نهادها را به مشارکت دعوت می‌کرد و نام و عنوان نهادهای همکار در همه جا قید می‌شد.

خاکی در پایان افزود: شاهد ارائه گزارشی ضعیف و مبهم از روند برگزاری جشنواره در مراسم اختتامیه بودیم که باید پی‌گیر گزارش کامل آن بود، ضمن این‌که تکلیف بیست و ششمین دوره این جشنواره نیز هنوز مشخص نشده است و با روندی که در پیش گرفته شده، انتظار می‌رود در سال‌های بعد شاهد برگزاری ضعیف‌تر این جشنواره باشیم در حالی که از جامعه علمی دانشگاه‌ها از سوی مردم و دانشجویان این انتظار می‌رود که کار پخته‌تری در امور قرآنی انجام شود. 

منبع: همشهری آنلاین