همشهری آنلاین: «سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای»، قاری ممتاز قرآن کریم کشورمان، در نشست تخصصی «نقش مسجد در نهادینه‌کردن ارزش‌های قرآنی در جامعه» گفت: مساجد کشور ما باید در طول سال در فعالیت‌های قرآنی، به ویژه تلاوت قرآن کریم، فعال باشند.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تخصصی «نقش مسجد در نهادینه‌کردن ارزش‌های قرآنی در جامعه» سه‌شنبه، 13 مهرماه، با حضور سه نفر از کارشناسان علوم قرآنی کشورمان و با همکاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در خبرگزاری ایکنا برگزار ‌شد.

در این نشست «علی فربین»؛ مدیرکل دفتر قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، «محسن امیری»؛ مدرس قرآن و مدیر فرهنگی منطقه 14 شهرداری تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای»؛ قاری ممتاز قرآن کریم، حضور داشتند که پنج بخش از سخنان آن‌ها پیشتر منتشر شد.

مقایسه‌ای مساجد ما و مساجد مصر

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای اظهار کرد: بنده می‌خواستم یک مقایسه‌ای بین مساجد کشورمان و مساجد کشور مصر انجام دهم، زیرا قرائت قاریان قرآن کریم کشور مصر زبانزد است و کسی نیست که مصر را در عصر قرائت قرآن کریم نشناسد و قاریان مصری بزرگترین تأثیر را در قرائت قرآن کریم گذاشته‌اند.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های خوبی که اکثر مساجد مصر دارند، البته آن‌گونه که ما شنیده‌ایم، همچنین فیلم‌ها و تصاویر آن نیز موجود است، بسیاری از مساجد مصر علاوه بر امام جماعت، یک قاری نیز دارند، از طرفی این‌ها قاریان بزرگ مصر هستند و از سوی دیگر قاری ثابت مسجد به شمار می‌روند.

این قاری کشورمان اظهار کرد: در مساجد کشور مصر جدا از جایگاه و منبری که مخصوص امام جماعت است و در آن‌جا خطبه نماز جمعه خوانده می‌شود، یک منبر و جایگاه ویژه‌ای برای قاری در نظر گرفته شده است و اکثر تلاوت‌های معروف هم که ما می‌شنویم و بسیاری از تلاوت‌های قاریان معروف مصری انجام می‌دهند، در داخل همین مساجد و روی همین منبرهای مخصوص صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای تصریح کرد: در مصر تلاوت‌های زیبای قرآن کریم تنها در مراسم شبی با قرآن کریم انجام نمی‌شود، هر چند محافل ویژه‌ قرآن در ماه‌های خاص به ویژه در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، اما مساجد مصر در امر تلاوت قرآن کریم در طول سال فعال هستند و اگر مردم بخواهند تلاوت زنده قرآن کریم گوش کنند به مساجد می‌روند.

وی گفت: ما نیز باید یک کاری کنیم که مساجد ما تنها در طول سال تلاوت‌های قرآن کریم در مراسم شبی با قرآن انجام نشود و نباید تنها خواندن قرآن کریم مخصوص محافل ویژه باشد، یا تنها در ماه رمضان انجام شود؛ بلکه مساجد ما در طول سال باید در تلاوت قرآن کریم فعال باشند.

عوامل موفقیت قاریان مصری

این قاری کشورمان عنوان کرد: باید همین کاری که مصری‌ها در رابطه با تلاوت قرآن کریم در مساجدشان انجام داده‌اند و یکی از عوامل موفقیت قاریان مصری بوده است، ما نیز انجام دهیم و دائم مساجدمان در طول شبانه‌روز فعال باشند؛ یعنی برای وعد‌ه‌هایی که نماز جماعت در مساجد برگزار می‌شود، قرآن کریم تلاوت شود.

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای بیان کرد: قاریان مساجد مصر نیم تا یک ساعت قبل از اذان به تلاوت قرآن کریم می‌پردازند و سپس اذان به صورت زنده خوانده می‌شود، این رویه باید در مساجد کشور ما نهادینه شود. حال اگر اجرای این طرح هزینه دارد، باید یک فرد یا نهادی این هزینه را پرداخت کند، باید متولیان امر به میدان آیند و همان‌گونه که نماز جماعت برای ما اهمیت دارد، باید فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، ورزشی و غیره نیز اهمیت پیدا کند.

مساجد کشور باید قاری داشته باشد

وی اظهار کرد: اگر برای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی قرار است بودجه‌ای در نظر گرفته شود، باید سازمان و یا نهادی متولی این کار شود و این فعالیت‌ها در مساجد کشور راه‌اندازی شود، باید مساجد کشور ما قاری قرآن داشته باشد.

این قاری کشورمان تصریح کرد: بنده به مدت یک سال در مسجد جامع المهدی(عج) در فلکه اول دولت‌آباد شهرری حضور دارم و همین برنامه‌های مذکور را در این مسجد برگزار می‌کنیم؛ یعنی یک منبر بسیار باشکوه مزین به آیات قرآن کریم به سبک منابر معروف که قراء مشهور بر روی آن تلاوت می‌کنند، جدا از منبر سخنرانی برای قرائت قرآن کریم، درست کرده‌ایم.

قرائت قرآن در مسجد جامع المهدی(عج)

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای گفت: در حدود یک سال است که هر روز در این مسجد یکی از قاریان برجسته و ممتاز شهرری به تلاوت آیاتی از قرآن کریم می‌پردازد، البته در بعضی از اماکن مانند حرم حضرت امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم عبدالعظیم(ع) این کار انجام می‌شود، اما در مساجد این رویه جا نیفتاده و ما این کار را یک سال است که شروع کردیم و این برنامه بدون وقفه مدت یک سال است که ادامه دارد.

وی بیان کرد: در این راه خیلی‌ها معتقد بودند که این برنامه بعد از مدتی متوقف می‌شود، اما به لطف خدا متوقف نشد، چون همه عوامل موجود است؛ یعنی قاری قرآن کریم، یک جایگاه مناسب و یک سیستم صوتی مناسب در مسجد موجود است و قاری بدون دردسر به قرائت آیاتی از قرآن کریم می‌پردازد.

این قاری کشورمان عنوان کرد: مسئولان مسجد جامع المهدی(عج) این قرائت‌ها را ضبط می‌کنند، همچنین از این تلاوت‌ها گزارش نیز تهیه شده است، این فعالیت قرآنی در سالروز ولادت با سعادت امام رضا(ع) در سال گذشته آغاز شده است و مردم نیز از این تلاوت‌ها استقبال خوبی کرده‌اند.

یکی از مشکلاتی فعالیت‌های قرآنی تشریفات است

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای اظهار کرد: مردم در این برنامه بدون تکلف و بدون تشریفات حضور پیدا می‌کنند و حتی این برنامه مجری هم ندارد، زیرا یکی از مشکلاتی که در فعالیت‌های قرآنی داریم، این است که بسیاری از محافل قرآنی ما همراه با تشریفات خاصی انجام می‌شود و باید این تشریفات برای مراسم‌ قرآنی برداشته شود.

وی تصریح کرد: این سؤال در ذهن همه ما هست که چرا مردم نسبت به هیئت‌های مذهبی، سینه‌زنی و عزاداری یک علاقه خاص دارند و حتی تا آخر شب در این برنامه‌ها حضور دارند؟ همچنین چرا آن‌ها در این مجالس راحت‌تر هستند؟ و به نظر بنده یکی از عواملی این راحتی مردم به خاطر این موضوع است که این‌گونه مجالس بدون تشریفات برگزار می‌شود.

این قاری کشورمان گفت: البته بنده نمی‌خواهم مجالس خاص قرآنی که می‌خواهند از یک قاری قرآن کریم تجلیل کنند، نفی کنم؛ بلکه این گونه مجالس یک محفل قرآنی خاص است، اما لزوم ندارد اگر قرار شد در طول سال برنامه قرآنی برگزار کنیم، جلسه با آن تشریفات خاص برگزار شود.

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای بیان کرد: همین که مردم وارد مسجد شوند و ببینند که قاری آیاتی از قرآن کریم را تلاوت می‌کند، بسیار مفید است؛ حال مردم قاری را نشناسند، بعد سؤال می‌کنند که این قاری چه کسی بود، همان‌گونه که سؤال می‌شود، این مداح یا سخنران کیست؟

قاریان باید از اسم‌ها، القاب و عناوین فاصله گیرند

وی عنوان کرد: ما باید یک مقدار از این اسم‌ها، القاب و عناوین فاصله بگیریم و البته بحث در این مورد مفصل است، بحث عناوین یکی از مشکلات و دردسر‌های جامعه قرآنی ما است، به گونه‌ای که مردم احساس می‌کنند تنها کسانی که این لقب‌ها و عنوان‌ها را دارند، قرائت‌ قرآن‌شان بی‌نقص و تأثیر گذار است.

این قاری کشورمان اظهار کرد: متأسفانه اگر قاری قرآن کریم عنوان و القابی نداشته باشد، مردم خیلی از تلاوت آن قاری استقبال نمی‌کنند و به آن گوش فرا نمی‌دهند و ما باید روی این مسائل بسیار مهم بیشتر کار کنیم.

کد خبر 119490
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز