همشهری آنلاین: سه پردیس تاریخی 'عمارت مسعودیه' در تهران، 'خانه عامری ها' در کاشان و 'کاروانسرای وکیل' در کرمان روز شنبه در مراسمی با حضور 'حمیدبقایی' رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره بردار بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش ایرنا، این اماکن از بناهای تاریخی ایران هستند که بنا به گفته مسوولان میراث فرهنگی به دلیل هزینه های زیاد مرمتی و حفاظتی و بمنظور بهره اقتصادی مناسب تر، به بخش خصوصی واگذار شده اند.

در مراسم واگذاری این سه بنای تاریخی، مدیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی- فرهنگی سازمان میراث فرهنگی درمورد روند واگذاری این اماکن گفت: طبق مصوبه هیات وزیران و در چارچوب آیین نامه معاملات دولتی و آیین نامه معاملات صندوق احیا سه بنای عمارت مسعودیه، مجموعه عامری ها و کاروانسرای وکیل به 'شرکت عظام' به نمایندگی از بخش خصوصی واگذار شد.

'مجید زائری' افزود: روند واگذاری این بناها به اینگونه صورت گرفت که آگهی مزایده شماره 15 واگذاری این بنا در 3 نوبت فراخوان در روزنامه های سراسری جام جم و ایران به چاپ رسید.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون مزایده با گواهی کافی بودن اسناد مزایده، نشر آگهی فراخوان، کامل بودن مدارک و ارزیابی پیشنهادات رسیده بر اساس ماده 21 آیین نامه معاملات صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، شرکت عظام را با پیشنهادهای قیمت اعلام شده و با تاکید بر پیشنهاد کمیته فنی بازرگانی بعنوان برنده مزایده در مورد هر 3 بنا اعلام کرد.

زائری گفت: در قراردادی که با این شرکت منعقد می شود، حداکثر دوران مرمت بناها 3 سال و دوره بازگشت سرمایه و استهلاک آنها 7 سال پس از پایان مرمت باشد عنوان شده است.

وی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی که بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در پیاده سازی اهداف کلان احیای بناها و واگذاری آنها به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این صندوق سعی دارد با واگذاری بناها، بخش خصوصی را در جریان سرمایه‌گذاری در حوزه بناهای تاریخی تشویق، هدایت، حمایت و نظارت کند.

مدیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی-فرهنگی افزود: این صندوق مطابق با بند 'ز' ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران به عنوان متولی احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از مهرماه 1385 تاسیس یافت.

زائری با بیان اینکه این ماده، فرصت بسیار مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران فراروی متولیان بناها و آثار تاریخی قرار داده است، افزود: ماده 4 اساسنامه صندوق احیا نیز این صندوق را موظف ساخته است تا با تشویق، هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه‌گذاران و با تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری، وظیفه اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران را نیز برعهده گیرد.

وی ادامه داد: بازگشت سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران در حوزه بناهای تاریخی به نوعی از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با دو ماده 114 قانون برنامه چهارم و 4 اساسنامه صندوق تضمین شده است.

زائری با بیان اینکه با توجه به کثرت آثار تاریخی و فرهنگی برای احیا و بازگرداندن مواریث فرهنگی به بطن جامعه، راهی جز ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی وجود ندارد، افزود: در نمونه‌های جهانی نیز این مساله به اثبات رسیده است و صنایع مرتبط با گردشگری به عنوان الگوی توسعه پایدار اقتصاد با به خدمت گرفتن اماکن تاریخی و تعیین کاربری گردشگری آن‌ها نقش موثری را در احیا و بهبود فرآیند مدیریت نگهداری بناهای تاریخی ایفا کرده‌اند.

مدیر صندوق حفظ و بهره بردای از اماکن تاریخی یادآور شد که، میراث فرهنگی می تواند در شکوفایی اقتصاد و صنعت نقش موثری را ایفا کند و توانایی ایجاد ارزش های اقتصادی کوتاه مدت را نیز دارد.

زائری گفت: با حفظ میراث فرهنگی و ایجاد آثار مختلف به عنوان سرمایه فرهنگی آینده، می‌توان سرمایه‌های خارجی را جذب کرد که این سرمایه‌ها و درآمدها تبدیل به منابعی برای بازتولیدی‌ شود که در آینده میراث ما خواهد بود.

در پایان این مراسم که با حضور 'حمید بقایی' رییس سازمان میراث فرهنگی و مدیران کل میراث فرهنگی استان های کشور برگزار شد، قرارداد واگذاری این 3 مکان به امضای 'مسعود علویان صدر' معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی بعنوان ناظر، 'مجید زائری' مدیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی به عنوان کارفرما و 'علی اسلامی' مدیر شرکت عظام بعنوان سرمایه گذار رسید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها