«شاخصه‌ها، نمادها و امتیازات شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشوری شیعی در دنیا بسیار تعیین‌کننده است و بهره بردن و درس گرفتن از سرچشمه‌ها برای ساختن این نمادها، چه در رفتارها و فضای عمومی شهر و چه در بحث‌های حجمی و معماری، برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌عنوان سازمانی که نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، بسیار مهم است.»

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیرخوراکیان، رئیس سازمان در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه فرهنگی «عطر سیب» ضمن بیان این مطلب گفت: بر این اساس قطعا تاریخ، حرکت و قیام امام حسین(ع) با همه ابعاد، پیشینه و بحث‌های آن، یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های تغذیه کار فرهنگی سازمان و منبعی مهم برای ترسیم برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.

وی افزود: با همین نگاه، هشتمین نمایشگاه عطر سیب برپا شد تا در انتقال پیام امام حسین(ع) نقش مهم و سازنده‌ای ایفا کند و تلاشی باشد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری در هیئت‌های شهر تهران.رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: امسال این نمایشگاه در قالب 5 سوله 600 متری با 83 غرفه در زمینه‌های مختلف تجهیزات سخت‌افزاری و نیازهای نرم‌افزاری برپا شده است.

به گفته او، بیش از 13هزار هیئت و مجموعه‌های فعال در این حوزه از حمایت این نمایشگاه برخوردار خواهند شد که شامل2500 هیئت مربوط به مساجد، 1200 هیئت مستقر در حسینیه‌ها، 4300 هیئت مستمر و شناسنامه‌دار، 5هزار هیئت موردی، 500 هیئت ویژه مدارس و هیئت‌های دانش‌آموزی و 150 هیئت دانشجویی است که از 6 تا 15آذرماه به نمایشگاه مراجعه خواهند کرد.

وی به توجه بیشتر این نمایشگاه به مباحث فرهنگی نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: غرفه‌هایی برای اطلاع‌رسانی و آموزش موضوعاتی از ایمنی و بهداشت گرفته تا مباحثی چون خرافه‌زدایی و... در نظر گرفته شده است. همچنین غرفه معرفی سخنران و مداح و دعوت برای هیئت‌ها برای ارتباط مستقیم‌ و ایفای نقش جدی‌تر در برطرف کردن نیازهای فرهنگی تدارک دیده شده است.

امیر خوراکیان تهیه کارت الکترونیک برای مخاطبان را از تدابیر انضباطی امسال برشمرد و گفت: در تمامی امور تلاش شده نظم بیشتری نسبت به سال‌های گذشته جاری باشد.رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به نگاه آتی سازمان در اجرای این نمایشگاه گفت: وقتی سخن از عاشورا در میان است، سازمان فرهنگی هنری شهرداری باید قوی‌ترین توان هنری را چه در زمینه دکور و نحوه اجرای غرفه‌ها و چه در تولید محتوا در اختیار هیئت‌ها قرار دهد و نگاه ما به آینده کاملا متفاوت از وضعیت فعلی است.

وی تأکید کرد: رونمایی و تولید از برجسته‌ترین و فاخرترین آثار در این زمینه، از وظایف این نمایشگاه است و دبیرخانه دائمی این نمایشگاه که از امسال دایر خواهد شد، فعالیت‌های جدی و تأثیرگذاری طی سال برای نمایشگاه بعدی انجام خواهد داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه مراسم به تشریح واقعه عاشورا پرداخت و گفت: کار در مسیر ترویج فرهنگ عاشورایی و برای امام حسین(ع) توسط تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها باید نهادینه شود زیرا مسیر فرهنگ ملی ما از فرهنگ مذهبی ما جدا نیست و باید همه برای تقویت این مهم تلاش کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: تلاش شهرداری تهران در برگزاری این نمایشگاه و کمک به هیئت‌های شهر تهران قابل تشکر است و دولت نیز در این زمینه توجه ویژه‌ای دارد. هرچند تمامی تلاش‌هایی که توسط سازمان‌ها اتفاق می‌افتد در مقابل همت والای مردم چیزی نیست و طبق محاسبه‌هایی که شده بسیار قلیل و کم است و ان‌شاءالله این حرکت توسط مردم نیز توسعه یابد و خیرات در این زمینه عملی عبادی است.

وی در پایان گفت: به‌عنوان یک مسئول عرض می‌کنم سال به سال به تعمیق باورها و نوع نگاه دقیق این هیئت‌ها می‌رسیم و این هیئت‌ها در مقابل فتنه‌های سال‌های گذشته بیشترین تأثیر را داشتند و سرکوب واقعه روز عاشورای سال گذشته، توسط سخنرانی در همین جلسات و هیئت‌های مذهبی اتفاق افتاد.گفتنی است هشتمین نمایشگاه فرهنگی «عطرسیب» ویژه تجهیز هیئت‌های مذهبی شهر تهران تا 15 آذرماه در فرهنگسرای خاوران برپاست.