به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: اصول و مهارتهای مصاحبه خبری کوششی است تا اصول و مهارتهای مصاحبه خبری را به علاقهمندان انتقال داده و آنها را با فنون کارساز ارتباطات میان فردی از طریق مصاحبه آشنا سازد.
ضرورت پدید آمدن کتابهای مستقل در ابعاد مختلف در زمینههای تخصصی و عمیق علم ارتباطات از سالها پیش احساس میشد و کوشیدهایم به بخشی از این اشتیاق وافر پاسخ دهیم و این امید میرود که این حرکت تدریجا غنای بیشتری به ادبیات علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامهنگاری بدهد.
از ویژگیهای مشهود این اثر آن است که ضمن طرح اصول کلی مصاحبه خبری، به مهارتهای کلامی و غیرکلامی در این مصاحبهها پرداخته میشود و دانشجویان را با رمز و رازهای نهفته در این ابزارهای ارتباطی آشنا میسازد. ارائه دستورالعملهای اجرایی در بخشهای مختلف اثر به آن خصلت راهگشایانهای را میدهد که آموزندگان و خبرنگاران جوان را قادر میسازد تا با بهکارگیری آنها، مصاحبه مطلوبی را طراحی و اجرا کنند.
اگرچه کتابهای متعددی در زمینه مصاحبه خبری به رشته تحریر درآمده که اغلب نیز ترجمه کتابهای مرجع است؛ ولی آنچه که این کتاب را از این مجموعه کتابها متمایز میکند، بهرهمندی این کتاب از نکات ارزنده کتابهای موجود و استفاده از ویژگی چندرسانهیی (سیدی همراه کتاب که مباحث تئوریک را با ذکر نمونههای مستند به تصویر میکشد) است که علاوه بر نمونههای مکتوب، مثالهای متعدد کاربردی این مجموعه را در قالب لوح فشرده به تصویر کشیده است؛ بنابراین این کتاب با ویژگیهای فوق میتواند بهعنوان راهنمایی عملی و یک خودآموز در اختیار روزنامهنگاران، خبرنگاران و علاقهمندان قرار گیرد.
تشریح مبانی نظری و مفهومی مصاحبه خبری در این کتاب، بهمنظور تبیین این مفاهیم و بر اساس تجربیات عملی نویسندگان و خبرنگاران طی فعالیتهای روزنامهنگاری صورت گرفته است. همچنین در این مجموعه تجارب برخی خبرنگاران برجسته جهان در حوزه مصاحبه به منظور روشن شدن هرچه بیشتر ابعاد این حرفه، ارائه شده است.
شناخت تکنیکهای نوین مصاحبه، برنامهریزی و تحقیق قبل از انجام مصاحبه، مهارت مدیریت مصاحبه، آموزش فنون مختلف، شناخت انواع مصاحبهشوندگان و قوانین و اخلاق حرفهیی روزنامهنگاری در جهان و ایران، مهم ترین مباحث مورد تأکید ماست که مخاطب را در مراحل تحقیق، برنامهریزی و انجام مصاحبه با ضروریات امر آشنا میکند.
در عین حال به نظر میرسد در این حوزه، یادگیری سازمانی سازمانهای رسانهیی و آموزش فنون مصاحبه در جهت پیشبرد اهداف رسانهها، گامی مهم تلقی شود.»
اصول و مهارتهای مصاحبه خبری از سوی انتشارات تاویل منتشر شده است.