هرقدر پلیس درمورد خطرات رعایت‌نکردن فاصله ایمنی از خودرو‌های جلویی و فواید رعایت این فاصله می‌گوید باز هم برخی از ما عادت داریم این فاصله را نادیده بگیریم.

حال تصور کنید راننده خودرویی که تصویرش را ایمان‌غیایی برای ما ارسال کرده بخواهد ناگهان ترمز بگیرد. شما هم که فاصله ایمن را رعایت نکرده‌اید چنان با خودروی وی برخورد می‌کنید که صندوق تا صندلی عقب خودرو‌اش جمع شود. نتیجه‌گیری از این قضیه کار زیاد سختی نیست.

با وجود گالن‌های بنزینی که راننده یاد شده در صندوق عقب گذاشته، بعد از این تصادف تا چند دقیقه دست‌کم به شعاع 10‌متر، اثری از حیات دیده نخواهد شد و چند نفری راهی دیار باقی می‌شوند. حال بماند که چند راننده نیز هنگام سوختگیری وی معطل شده‌ و از عصبانیت لب‌گزیده‌اند. تمام اینها را یادآوری کردیم تا بگوییم پشت اشتباه هر شخص دیگری می‌توانیم یک اشتباه خود را یافته و از آن حذر کنیم.

چشم‌اندازی در بالکن

شاید شنیده باشید که «فلانی از دور دل می‌بره و از نزدیک زهره». اما این اواخر می‌توان مصداق برعکس این مورد را نیز در منازل برخی شهروندان مشاهده کرد. برای نمونه دکوراسیون آنچنانی و تجمل‌گرایی آنها درمنزل حسابی دلرباست اما چنانچه از دور نگاهی به بالکن منزل‌شان بیندازید از این همه بی‌توجهی حالتان دگرگون می‌شود.

از سوی دیگر چنانچه هنگام باد و توفان از زیر این بالکن‌ها عبور کنید ممکن است یکی از وسایلی که روی یکدیگر تلنبار شده، هوس کند به سمت شما پرتاب شود. بارانی هم که از روی این بالکن عبور کرده و به سر رهگذران می‌ریزد گاه بو و طعم ترشی هفت‌بیجار می‌دهد و گاه بوی سرکه‌هایی که ظرف درست و حسابی ندارند. به‌هرحال از آنجا که بالکن نیز بخشی از نمای ساختمان و مجتمع‌مسکونی محسوب می‌شود، همسایه‌ها می‌توانند به وسیله مدیر ساختمان در مورد چنین حرکاتی به همسایه خود تذکر دهند.

یک‌دست و چند هندوانه

برخی شهروندان تصور می‌کنند اگر بعد از چند بار تخلف و جابه‌جایی غیرایمن بار، هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاد باید دور ضرب‌المثل‌هایی مانند بار کج به منزل نمی‌رسد و با یک دست چند هندوانه را نمی‌شود برداشت و ... را باید خط کشید. حال آنکه درک این گفته‌ها گاهی چند سال طول می‌کشد و وقتی هم به این درک برسیم به قول معروف کار از کار گذشته است.

تصویری را که در این ستون مشاهده می‌کنید دانیال‌شیرگیر از دوست و همکار خود گرفته تا به مناسبت تولد وی هم او را خوشحال کند و هم از ادامه چنین بار زدن‌هایی منع کند. به‌‌هرحال رفاقت حکم می‌کند که ضمن قبول کردن توانایی‌های افراد، آنها را از خطرات نیز آگاه کنیم. چنانچه شما نیز رفقای مستعد اما بی‌احتیاطی دارید بدون ارسال تصویر نیز می‌توانید با یک جمله صمیمانه آنها را از وجود خطر آگاه کنید.

خرابی‌های بازسازی

کافی است برخی از ساکنان ساختمان‌ها، تصمیم‌شان را برای بازسازی خانه عملی کنند؛ اینکه همسایه‌ها باید چندوقتی صداهای نامتعارف، گرد و خاک و ... را تحمل کنند بماند، گاهی شهروندان هم به‌نوعی از کنار بازسازی خانه آنها متضرر می‌شوند.

برای نمونه، پیاده‌رو توسط مصالح و نخاله‌ها از یک‌طرف مسدود می‌شود و از طرف دیگر موانعی جلوی ساختمان که چه عرض کنیم تا چندمتر آن‌طرف‌تر ساختمان قرار می‌گیرد تا وانت‌بار و کامیون حمل مصالح در هیچ شرایطی با مشکل پارک مواجه نشود. حال آنکه شاید فقط تا چند روز کامیون‌ها فقط برای خالی‌کردن مصالح به محل یادشده رفت‌وآمد کنند و اثری از کامیونی برای برداشتن نخاله‌ها نباشد. همه اینها در حالی است که مانند تصویر، رهگذران،‌ رانندگان و حتی کارگران خودروی مکانیزه جمع‌آوری زباله با مشکل مواجه می‌شوند.