تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۶

گروه بین‌الملل: رهبران معترضان در لیبی با رد هر نوع مداخله خارجی در این کشور اعلام کردند که برای سقوط رژیم دیکتاتوری قذافی نیازی به کمک‌های خارجی ندارند.


درحالی‌که گزارش‌های مختلفی از تلاش آمریکا و متحدانش برای مداخله نظامی در لیبی به بهانه ناآرامی‌های این کشور منتشر شده، رهبران مخالفان لیبی به‌شدت مداخله خارجی در این کشور را رد و اعلام کردند به این دست کمک‌ها نیازی ندارند.
عبدالحفیظ غوقه، سخنگوی شورای ملی لیبی که به عقیده بسیاری اکنون نقش دولت موقت را در این کشور دارد روز گذشته تاکید کرد که مردم لیبی از مداخله در این کشور به هیچ عنوان استقبال نمی‌کنند. وی اعلام کرد که معترضان بیشتر مناطق کشور را در اختیار دارند و بقیه مناطق لیبی هم توسط مردم آزاد خواهد شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرده بود که آمریکا آماده است تا «هر نوع کمکی» را به مردم لیبی برای سرنگونی قذافی ارائه کند. پیش از این مقام‌های آمریکایی ارائه طرح پنتاگون به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور برای مداخله نظامی در لیبی را تأیید کرده بودند و فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه هم روز گذشته اعلام کرد که دولت این کشور مسئله حمله نظامی را بررسی خواهد کرد.

عبدالحفیظ غوقه روز یکشنبه در نشست خبری مهمی در شهر بنغازی اعلام کرد که از این پس، در هر یک از شهرهای آزاد شده از دست نیروهای معمر قذافی، شورای ملی تشکیل می‌شود. این در حالی است که نیروهای معمر قذافی که تسلیحات گسترده‌‌ای را در اختیار دارند اکنون تنها منطقه مرکزی طرابلس، پایتخت لیبی را در اختیار دارند و مخالفان به همین خاطر در تدارک یک حمله نهایی برای سرنگونی کامل رژیم قذافی هستند. معترضان یک فرماندهی مرکزی نظامی تشکیل داده‌اند تا نیروهای نظامی این کشور که به انقلاب مردم پیوسته‌اند برای این حمله سازماندهی شوند. گفته می‌شود گردان تحت فرماندهی الخمیس، یکی از پسران قذافی که مسئولیت نبرد با مردم در طرابلس را بر عهده دارد شامل بیش از 3هزار نظامی است که بیش از نیمی از آنها را مزدوران خارجی تشکیل می‌دهند.

ژنرال احمد القطرانی از فرماندهان وفادار به مردم لیبی هم روز گذشته اعلام کرد که نظامیان این کشور برای کمک به مردم جهت حمله به طرابلس آماده هستند و نیازی به کمک‌های خارجی ندارند.

گفته‌ می‌شود هزاران نفر از مردم و نظامیان به‌تدریج به طرابلس رفته‌اند تا آخرین تلاش‌ها را برای سقوط قذافی صورت دهند. این در حالی است که هر روز فشارهای بین‌المللی علیه قذافی که گفته می‌شود در یک پایگاه نظامی در طرابلس مخفی شده در حال افزایش است. وزرای امور خارجه تعدادی از کشورهای جهان هم روز گذشته در نشستی ویژه در ژنو خشونت‌ها در لیبی را به‌شدت محکوم کردند. 15عضو شورای امنیت پیش از این پیش‌نویس طرح تحریم‌ها علیه لیبی از جمله منع سفر قذافی و اطرافیانش، بلوکه کردن دارایی‌ها و ارجاع پرونده نقض حقوق بشر رژیم قذافی به دادگاه کیفری بین‌المللی را تصویب کرده بودند.
دادگاه بین‌المللی کیفری روز گذشته اعلام کرد با تماس با افسران ارتش، نخستین تلاش‌های خود را برای تشکیل پرونده درباره کشتار غیرنظامیان انجام داده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم روز گذشته در همین راستا با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در کاخ سفید دیدار کرد. کشورهای اتحادیه اروپا هم قرار است تحریم‌های ویژه‌ای علیه رژیم قذافی در نظر بگیرند. بسیاری عقیده دارند که نیروهای قذافی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند ممکن است برای حفظ کنترل طرابلس دست به هر نوع خشونتی از جمله استفاده از تسلیحات شیمیایی بزنند.