تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۷

نرخ کرایه سال آینده اتوبوس ریالی، مینی‌بوس و میدل‌باس دیروز به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.


با تصویب شورای شهر تهران درصورتی‌که به‌دلیل آثار ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قیمت تمام شده جابه‌جایی هر مسافر در سال 90 افزایش یابد، شهرداری تهران مجاز است راسا نسبت به ارائه لایحه به شورای شهر به‌منظور اصلاح نرخ کرایه‌ها اقدام کند.

نرخ کرایه سال آینده اتوبوس ریالی، مینی‌بوس و میدل‌باس دیروز به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.
براین اساس کرایه جابه‌جایی مسافر در شهر تهران از طریق اتوبوس‌های بخش خصوصی تا 7کیلومتر 1750 ریال، بین 7تا 12 کیلومتر 2250 ریال، بین 12 تا 16 کیلومتر 3000 ریال و بیش از 16 کیلومتر 3250 ریال خواهد بود.

به گزارش همشهری، شورای شهر نرخ کرایه مینی‌بوس در سال آینده را بدین شرح تصویب کرد: تا 7 کیلومتر 2000 ریال، بین 7تا 12 کیلومتر 2250 ریال، بین 12 تا 16‌کیلومتر 3000 ریال و بیش از 16 کیلومتر نیز 3500 ریال. نرخ کرایه میدل‌باس در سال آینده نیز بدین ترتیب به تصویب شورای شهر رسید. بر این اساس تا 7 کیلومتر 2250ریال، بین 7 تا 12 کیلومتر 2750 ریال، بین 12 تا 16 کیلومتر 3250 ریال و بیش از 16‌کیلومتر نیز 3500 ریال تصویب شد. همچنین نرخ کرایه اتوبوس‌های بلیتی نیز 42‌تومان در نظر گرفته شد.

بر این اساس تا 7 کیلومتر معادل یک بلیت، بین 7 تا 12 کیلومتر معادل 2 بلیت، بین 12 تا 16 کیلومتر معادل 3 بلیت و بیش از 16 کیلومتر معادل 4 بلیت باید پرداخت شود. دیروز رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ضمن اشاره به اینکه این مصوبه از پایان فروردین ماه سال آینده اجرایی خواهد شد، در توضیح دلیل رند نشدن کرایه‌ها گفت: این کار باعث تشویق مردم به استفاده از کارت بلیت خواهد شد. با تصویب شورای شهر تهران درصورتی‌که به‌دلیل آثار ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قیمت تمام شده جابه‌جایی هر مسافر در سال 90 نسبت به مبالغ مورد محاسبه افزایش یابد، شهرداری تهران مجاز است راسا نسبت به ارائه لایحه به شورای شهر به‌منظور اصلاح نرخ کرایه‌ها اقدام کند. شورای شهر دیروز همچنین طی تبصره‌ای شهرداری تهران را از ارائه هرگونه خدمات رایگان به سازمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها و... ممنوع کرد؛ بنابراین مقرر شد آیین‌نامه اجرایی این تبصره توسط شهرداری تهران و کمیسیون عمران شورای شهر ظرف مدت یک ماه تهیه و ابلاغ شود تا شرکت اتوبوسرانی در ازای ارائه هرگونه خدمات نسبت به انعقاد قرار داد و اخذ بهای خدمات ارائه شده اقدام کند.

دیروز شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق آرا طرحی دوفوریتی را به نشانه اعتراض نسبت به آرم المپیک‌2012 لندن تصویب کرد.
در ماده واحده‌ای که دیروز توسط علیرضا دبیر منشی هیات رئیسه شورای شهر قرائت شد آمده است: در طراحی و رونمایی از نشان (آرم) المپیک 2012 لندن به نحو بارزی از نمادهای صهیونیسم بین‌المللی استفاده شده است. این نشان آشکارا با مبانی و اصول منشور المپیک مغایرت داشته و بیانگر دخالت صهیونیسم بین‌الملل در امور ورزش است.

شورای شهر در این ماده واحده خواستار اصلاح این نشان و حذف نمادهای صهیونیستی و تطبیق آن با آرمان‌ها و اهداف ورزشی المپیک شد. رونوشت این ماده واحده به کلیه مراجع مسئول به‌ویژه کمیته ملی المپیک، وزارت امورخارجه، شورای‌عالی استان‌ها و سازمان تربیت بدنی به‌منظور پیگیری ارسال شد.

علاوه براین دیروز مهدی چمران رئیس و حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران از تصمیم شهرداری تهران برای مقابله با طرح‌های فراماسونری در معماری شهر تهران تقدیر کردند.

به گفته چمران، یکی از موضوعاتی که از سوی شورای شهر پیگیری شده بحث اصلاح و حذف ساختمان‌های هرمی بود که انجام شد. وی با بیان اینکه این نمادها در اکثر موارد ناآگاهانه در برخی از نقاط شهر به کار گرفته شد، گفت: شهرداری در این رابطه پیگیری‌های لازم را داشته و بسیاری از این نمادها حذف شده است. از سوی دیگر احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر در سخنانی ضمن تسلیت درگذشت مرحوم بروجردی داماد حضرت امام(ره) خواستار آن شد تا چند معبر شهری به نام مرحوم بروجردی، مرحوم گرجی (نخستین رئیس دانشگاه تهران) و مرحوم محمد علی شهرستانی که در تهیه طرح جامع کربلا و توسعه حرم امام رضا(ع) نقش داشت نامگذاری شود. وی خاطرنشان کرد: مرحوم بروجردی علاوه بر شرافت خانوادگی و حضور در خانواده‌ حضرت امام خمینی(ره)، منش اخلاقی و سابقه اجرایی و در نهایت خدمات فرهنگی داشت که این مسائل وی را جزو معدود افراد برجسته دوران انقلاب کرده است. مرحوم بروجردی به گفته مسجد جامعی جزو افرادی بود که طرح مربوط به مطالعات فرهنگی پایتخت بودن تهران، کتاب شناسی تهران و فهرست مقالات تهران را با یک گروه پژوهشی پیگیری کرد که بخش‌هایی از آن هنوز معطل و متوقف مانده است و جا دارد که مدیریت شهری آن را پیگیری کند.

تصویب اعتبارات سرمایه‌ای

شورای شهر تهران در جلسه دیروز خود اعتبارات سرمایه‌ای بودجه سال 90 شهرداری تهران را تصویب کرد که مجموع آن به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید.

بنا براین گزارش هنگامی که کلیات بودجه سرمایه‌ای بخش فنی و عمرانی مورد بررسی قرارگرفت حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر نسبت به تعویق عملیات ساخت پل کهریزک، بزرگراه یادگار امام(ره)، ساماندهی خیابان امام خمینی(ره)، بزرگراه صیاد شیرازی و محور تاریخی، فرهنگی و انقلابی جماران انتقاداتی را مطرح کرد. اعتراض بیادی حاکی از این بود که مردم منطقه محروم کهریزک سال‌هاست عوارض ناشی از تخلیه زباله تهران را تحمل می‌کنند و حالا که شهرداری تهران قول داده برای تسهیل دسترسی و رفت‌وآمدهای مردم کهریزک پلی احداث کند باید سریع‌تر شرایط تحقق آن را فراهم سازد.

وی در پایان جلسه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: این اظهارات ما دال بر نادیده گرفتن تلاش‌های شهرداری تهران نیست زیرا در همین سال‌جاری کارهای بزرگی انجام شده مثلا شهرداری موفق شد در میان تمام نهادهای کشور به جایگاه برتر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اداری دست یابد یا در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بین 5 شهر برتر جهان قرار گیرد.
در باره موضوع احداث پل کهریزک که مورد انتقاد نایب رئیس شورای شهر تهران قرار گرفته بود مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با قرار گرفتن پشت تریبون صحن علنی شورای شهر توضیحاتی را ارائه داد.

وی گفت: قرار است در کهریزک کار بزرگی انجام شود که شامل احداث یک تقاطع 3‌سطحی در سه‌راه شهید بهشتی و جاده قدیم است.

حسینی تاکید کرد که کارش را با توجه به عظمت طرح کاملا براساس مطالعات کارشناسی به انجام می‌رساند و کار تجهیز کارگاه آن نیز تا آخر سال به اتمام می‌رسد. به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، سال آینده شهرداری در نظر ندارد هیچ پروژه جدیدی را آغاز کند و تقاطع 3 سطحی سه‌راه شهید بهشتی و جاده قدیم در واقع تنها عملیات عمرانی جدیدی است که سال آینده به اجرا در خواهد آمد.

وی خبر داد‌: بهار سال آینده نیز نخستین طرحی که در سال 90 به بهره‌برداری می‌رسد تکمیل بزرگراه صیاد شیرازی و ادامه بزرگراه امام علی(ع) حدفاصل پیروزی تا محلاتی است.

در مورد ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) در منطقه 10 نیز حسینی گفت: اگر معارضات این پروژه تمام شود بقیه کار حل است زیرا ادامه بزرگراه یادگار در این محدوده با حجم وسیع معارضات تاسیساتی مواجه بوده که پیشرفت کار را با مشکل مواجه ساخته است.
وی ادامه داد: استراتژی ما در این بخش تغییر کرده و اولویت را به ترددهای شرقی و غربی دادیم و تقاطع‌های دامپزشکی و طوس با سرعت احداث شد که در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.