گروه شهری: در روزگاری نه چندان دور، در همین شهر تهران، اتوبوس‌هایی که با عنوان شرکت واحد فعالیت می‌کردند و وظیفه جا به جایی مسافران را در خط‌ها بر عهده داشتند، به مدل‌های بنز 302 یا لیلاند دو طبقه محدود می‌شدند که البته خاطرات نوستالژیک زیادی هم برای ما به یادگار گذاشته‌اند.

اتوبوس

البته شاید این اتوبوس‌ها در دوره‌های گذشته جوابگوی نیازهای شهروندان بودند اما امروز اوضاع فرق کرده است.
شهروندان در زندگی پر هیاهوی شهری به وسیله نقلیه امن و مطمئنی احتیاج دارند که آنها را در کمال آرامش و با طیب‌خاطر جا به جا کند. اینکه شهروندان دوست دارند با اتوبوس‌های نو، مدرن، زیبا و البته دارای امکانات روز سفر کنند بهانه ما شد برای تهیه این پرونده.

در 4صفحه پیش رو گفت‌وگوی همشهری با مدیرعامل شرکت واحد و نیز معاون فنی این شرکت را خواهید خواند. در کنار این گپ و گفت‌ها، نگاهی به سابقه اتوبوسرانی و فعالیت شرکت‌واحد در تهران خالی از لطف نخواهد بود. مشخصات عمومی خطوط اتوبوس‌های تندرو که این روزها سهم بزرگی از حمل‌ونقل درون شهری را بر عهده دارند نیز از دیگر بخش‌های این پرونده است، ضمن اینکه برخی نواقص فنی در اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده نیز موجب بروز حوادثی برای مسافران شرکت واحد شده است که شما این مطلب را در برگ آخر این پرونده چهار صفحه‌ای خواهید خواند. در این فرصت مختصر سعی شده است تا اطلاعات خواندنی از اتوبوس‌های قدیمی و اتوبوس‌های خارجی شرکت واحد به مخاطبان ارائه شود؛ البته اگر مسئولان دولتی و مدیران شهری هم نگاهی به این صفحات بیندازند می‌توانند بیشتر از گذشته، از مشکلات مردم در حمل‌ونقل عمومی باخبر شوند.

روزهای شلوغ حمل‌ونقل عمومی

سال‌هاست که اتوبوس در خدمت حمل‌ونقل درون شهری است و همین عامل موجب شده است تا این چهارچرخه بزرگ، قدیمی‌ترین وسیله حمل‌ونقلی موتوری در تهران باشد.

شهروندان تهرانی تا همین چند سال پیش با اتوبوس‌هایی در شهر تردد می‌کردند که از کمترین استانداردهای اتوبوس‌های شهری برخوردار بودند اما در چند سال اخیر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تلاش کرده است با به روزرسانی ناوگان اتوبوس‌ها، کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان را افزایش دهد. نمونه آن را نیز می‌توان در به‌کارگیری اتوبوس‌های دوکابین خارجی که از امکانات مناسبی برخوردارند، مشاهده کرد. پس از آن نیز خطوط جدیدی ایجاد شده‌اند تا مسیرهای بیشتری در اختیار شهروندان باشد. همچنین خطوط اتوبوس‌های تندرو فعالیت رسمی خود در ساعات شبانه را هم آغاز کرده‌اند تا مسافران شبانگاهی شهر، به مشکلی در زمینه حمل‌ونقل بر نخورند. حال در روزهای پایانی سال که اوج سفرهای درون شهری مردم شکل می‌گیرد شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده است که تعداد مسافران شرکت ‌20درصد افزایش داشته است.

در همین ارتباط چند روز پیش بود که پیمان سنندجی از آماده‌باش ناوگان اتوبوسرانی تهران در روزهای آخر سال خبر داده و گفته بود: با توجه به افزایش تعداد ترددها در روزهای پایانی سال در شهر، برای خدمات رسانی مناسب به شهروندان تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که براین اساس ضمن خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی با تمام ظرفیت، خطوط شبانه به‌ویژه خطوط BRT تقویت می‌شود.

همچنین خدمات‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی در آخرین روز سال‌جاری و روز نخست سال جدید به‌صورت رایگان بوده تا شهروندان بتوانند از اتوبوس برای تردد در شهر استفاده کنند.

اما این ارائه امکانات در حالی صورت می‌گیرد که از یک‌هزار اتوبوس وعده داده شده برای تحویل به شرکت واحد اتوبوسرانی در سال88 تاکنون فقط 400‌دستگاه اتوبوس تحویل داده شده است. این مورد موجب شد که با پیش‌بینی افزایش تعداد مسافران در روزهای پایانی سال، مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نیمه بهمن ماه امسال از احتمال ورود دوباره ناوگان اتوبوس‌های از رده خارج‌شده به سیستم اتوبوسرانی تهران سخن بگوید. وی در گفت‌وگوی خود به رسانه‌ها گفته بود: اتوبوس‌های از رده خارج در روزهای پایانی سال برای سرویس‌دهی به مردم موقتا وارد خطوط می‌شوند چراکه معجزه‌ای نمی‌توان کرد. باید اتوبوس تأمین و جایگزین شود ولی با شرایط، مشکلات و موانعی که وجود دارد مجبوریم به‌دلیل تقاضایی که نمی‌توان آن را حذف کرد این کار را انجام دهیم.

البته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در اظهاراتی به مسئله کمبود اتوبوس اشاره کرده و گفته بود: به‌دلیل کمبود ناوگان مورد نیاز، در حال حاضر در برخی از نقاطی که افزایش مسافر داریم از اتوبوس‌های واحد گشت که کار سرویس دربستی را برای سازمان‌ها انجام می‌دهند، استفاده می‌کنیم اما برای آنکه بتوانیم جوابگوی نیاز شهروندان باشیم نیازمند افزایش اتوبوس‌های فعال در ناوگان هستیم.

احتمال ورود اتوبوس‌های فرسوده به ناوگان اتوبوسرانی واکنش برخی نمایندگان مجلس را هم به‌دنبال داشت به‌گونه‌ای که سید‌شریف حسینی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اعلام نظر خود گفته بود: استفاده از ناوگان فرسوده برای ورود به سیستم ممکن است مشکل را به‌صورت مقطعی حل کند ولی آلودگی هوا را چه کار کنیم؛ اگر آلودگی هوا را مهم‌تر از حمل‌ونقل عمومی بدانیم باید مانع ورود ناوگان فرسوده به خطوط اتوبوس شویم.

همه این موارد در حالی مطرح می‌شود که در آخرین روزهای پایانی سال مردم همچنان از اتوبوس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و انتظار دارند کیفیت خدمات ارائه شده هر روز بهتر از قبل باشد. در این میان باید دید مسئولان دولتی و مدیران شهری برای رفاه شهروندان چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهند کرد.

 

کد خبر 129524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز