حمید بهبهانی، وزیر سابق راه‌و‌ترابری در گفت‌وگو با ستاد خبری طرح تفصیلی جدید شهر تهران، توسعه پایدار را مهم‌ترین قابلیت این طرح دانست و گفت: در واقع طرح تفصیلی جدید شهر تهران ضمن مشخص کردن محدوده کمربند تهران، تعیین می‌کند که چه مناطقی باید بلندمرتبه باشند و مناطق کوتاه‌مرتبه کجا قرار می‌گیرند.


وی در ادامه افزود: این تقسیم‌بندی‌ها از پیشرفت و توسعه بی‌رویه شهر تهران جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که حاشیه‌نشینی در اطرف تهران کاهش یابد. در حقیقت می‌توان گفت طرح تفصیلی جدید شهر تهران آرایش کاملی به این شهر خواهد داد. بهبهانی با تأکید بر اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران قطعا باید به سراغ کمبودهای شهر تهران برود، اظهار کرد: مهم‌ترین کمبود شهر تهران نداشتن فضای سبز کافی است. سرانه فضای سبز باید در حدود 20 تا 25 درصد باشد و به همان نسبت که فضای سبز کوتاه گسترش پیدا می‌کند فضای سبز درختکاری هم ایجاد شود.

وزیر سابق راه و ترابری خاطرنشان کرد: برای گسترش فضای سبز شهر تهران باید در مناطقی که به‌عنوان شش و ریه این شهر محسوب می‌شوند درختکاری کرد؛ در عین‌حال در حفظ و نگهداری باغ‌های موجود هم باید کوشش بسیاری به خرج داد و از قلع و قمع کردن درختان برای ساخت‌وساز بی‌رویه نیز جلوگیری کرد.

این استاد دانشگاه ایجاد و تعریف مراکز فرهنگی را از دیگر وظایف طرح تفصیلی جدید شهر تهران دانست و عنوان کرد: طرح تفصیلی باید امکانی را فراهم کند تا پارک‌های متعدد با کاربری‌های متفاوت در هر منطقه ایجاد شود. برای مثال پارک‌هایی برای ورزش، فیلم‌دیدن، نگهداری حیوانات، پارک فناوری، پیست‌های مختلف دوچرخه‌سواری، موتورسواری و... پارک‌های آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و ترافیک برای سنین مختلف. در واقع در این نوع پارک‌ها با شبیه‌سازی یک شهر و وسایل نقلیه مختص به آن، کودکان با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شده و برای ورود به جامعه آماده می‌شوند. وی خاطر نشان کرد که میزان انعطاف‌پذیری طرح تفصیلی جدید شهر تهران بستگی به طراح و کارفرمای این طرح دارد. در حال حاضر متوجه شده‌اند که تهران با کمبود فضای سبز مواجه است و برای جبران آن حاشیه بزرگراه‌ها را خریداری کرده و تبدیل به فضای سبز می‌کنند.

بهبهانی تاکید کرد: اما اینکه چقدر بتوان با این طرح در شهر تهران انعطاف ایجاد کرد جای بحث دارد چون تهران در یک قالب معینی تعریف شده و ساختمان‌های تجاری، مسکونی، فرهنگی و... در مکان‌های مشخصی احداث شده‌اند که نمی‌توان کاربری آنها را تغییر داد و باید به حالت ثابت به کار خود ادامه دهند.

وزیر سابق راه و ترابری، ساماندهی شهر تهران را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای طرح تفصیلی جدید برشمرده و اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که با اجرای طرح تفصیلی عملی می‌شود تعریض خیابان‌هاست. شهرداری باید سعی کند تا قبل از احداث ساختمان‌ها خیابان‌کشی‌ها را انجام دهد و جلوتر از ساخت و ساز حرکت کند، چون امروزه شاهد هستیم که ابتدا ساختمان‌ها ساخته می‌شوند، سپس برای تعریض خیابان‌ها شهرداری مجبور است این ساختمان‌ها را تخریب کند. به گفته بهبهانی شهر تهران در اجرای طرح تفصیلی جدید باید به‌عنوان یک مرکز توسعه درنظر گرفته شود و تمام مشکلات و کمبودهای آن به‌طور جامع بررسی شده و تدابیر کارآمد و قابل اجرا برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه امروزه بافت‌های فرسوده شهر تهران به یک دغدغه اصلی برای مردم و مسئولان تبدیل شده، عنوان کرد: بافت‌های فرسوده امروزه خسارت جانی و مالی بسیاری را برای افراد به وجود آورده است. این بافت‌ها برای زمانی بوده که تهران هنوز شهر کوچکی بود و به یک کلانشهر تبدیل نشده بود. امروزه دیگر این بافت‌ها جوابگوی سلامت انسانی نیست و باید راه‌حل اساسی برای آنها اندیشید.

این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد برای حل مشکل بافت‌های فرسوده شهر را به قطعات 10000متری تقسیم کنند و در یک قسمت از این قطعات ساختمان‌های فرسوده را کوبیده و در 1000 متر آن ساختمان 10 طبقه بنا کرده و 9000 هزار متر آن را به فضای سبز اختصاص دهند. به همین ترتیب اگر در قطعات ایجادشده ساخت و ساز شود قطعا مشکل فضای سبز و بافت فرسوده باهم حل خواهد شد.