گروه شهری: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در حالی از ورود حداقل 2قطار جدید ظرف 2هفته آینده خبر داد که مشکل هزینه برق مصرفی مترو هنوز در مسیر خدمت رسانی به مردم خودنمایی می‌کند.

جعفر ربیعی با اعلام اینکه هفته گذشته 14‌میلیارد تومان از سهم یارانه سال 89 متروی تهران پرداخت شد، گفت: با توجه به اینکه هنوز بودجه سال 90 ابلاغ نشده است و در شروع سال جدید با کمبود منابع مالی مواجه بودیم، یارانه واریزی به موقع بود. همچنین ربیعی از ورود حداقل 2قطار جدید ظرف 2هفته‌ آینده خبر داد و گفت: درصورت ادامه پرداخت این کمک‌ها و همکاری برای آزادکردن واگن‌ها از گمرک، سری جدید قطارها با سرعت بیشتری وارد خطوط می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در ادامه با اشاره به مشکلات هزینه برق مصرفی مترو، با بیان اینکه براساس قانون باید هزینه برق مصرفی مترو منطبق بر پایین‌ترین تعرفه‌های موجود باشد اما اکنون مترو برای برق نرخ برق صنعتی را می‌پردازد، گفت: پرداخت هزینه‌های برق بر دوش مترو سنگینی می‌کند که امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود. جعفر ربیعی اظهار کرد: براساس قانون، پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، مترو باید پایین‌ترین نرخ تعرفه‌های موجود را برای برق بپردازد اما اکنون هزینه برق مصرفی مترو براساس نرخ پایین برق صنعتی محاسبه و دریافت می‌شود که با پایین‌ترین نرخ تعرفه‌ها اختلاف زیادی دارد.

وی با بیان اینکه هزینه برق مصرفی مترو چند‌برابر شده است، ادامه داد: پیش از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها مترو ماهانه حدود 300 میلیون تومان هزینه مصرف برق می‌پرداخت که اکنون این رقم به حدود یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده و مترو تنها در سه ماهه پایانی سال بیش از 3 میلیارد تومان هزینه مصرف برق داشته است.

ربیعی تصریح کرد: امیدواریم در این زمینه قانون هرچه سریع‌تر اجرا شود تا مترو تحت‌فشار قرار نگیرد و قادر به خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان باشد.وی در ادامه در مورد نرخ بلیت مترو در سال90 گفت: افزایش 25 تا 30درصدی قیمت بلیت مترو در سال90 پیش‌بینی شده است اما نرخ نهایی بلیت مترو برای شهروندان در سال جدید بستگی به میزان یارانه‌ای دارد که توسط دولت و شهرداری پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه ما پیشنهاد داده‌ایم در سال‌جاری دولت و شهرداری هرکدام 80 میلیارد تومان یارانه بلیت بپردازند، گفت: مقرر بود تا اول اردیبهشت ماه وضعیت نرخ جدید قیمت بلیت مشخص شود اما هنوز این اتفاق صورت نگرفته که امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد تعیین تکلیف در این مورد باشیم.