آنگونه که شهردار و مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) در مراسم دیروز، برنامههای توسعه مترو را در سخنان خود تشریح کردند، سال 90 را باید سال جهش بزرگ مترو نامید. براساس گفتههای مدیران شهری، تا پایان امسال، 37 قطار و 11 ایستگاه به متروی تهران اضافه میشود، خط 4 به بهرهبرداری کامل رسیده و ظرفیت جابهجایی مسافران به 4 میلیون نفر در روز میرسد.
شهردار تهران دیروز در مراسم رونمایی از قطارهای جدید مترو و تحویل 5 رام قطار از طرف شرکت واگنسازی تهران به شرکت بهرهبرداری مترو تهران، با بیان اینکه هدف ما این است که هر سه روز یکبار 2واگن به قطار شهری اضافه کنیم، گفت: تا پایان سال 37 قطار را در مدار ریلی قرار خواهیم داد و در این راستا بخش عمدهای از واگنهای نسل 4 تولید داخلی خواهد بود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: من خوشحالم که امروز در مجموعه شهری ارتباط خوبی میان شهر، شهروندان و مدیریت شهری برقرار شده و در این راستا روز به روز تعلق خاطر شهروندان به شهر و محله خود بیشتر میشود و در واقع اعتمادسازی بهوجود آمده است.وی افزود: اگر امروز همکاران من با جرات اعلام میکنند که تا پایان سال ظرفیت پذیرش متروی تهران یک میلیون نفر افزایش پیدا میکند، من و شهروندان تهرانی مطمئن هستیم که این موضوع تحقق مییابد و این در حوزه مدیریت شهری سرمایه بزرگی است که خوشبختانه به آن دستیافتهایم.قالیباف با بیان اینکه امروز در ساخت واگن، اقدامات عمرانی، تکنیکی و مدیریتی مترو در جایگاه مطلوبی قرارگرفته و 50 درصد این مسائل را خودمان بدون وابستگی به کشورهای پیشرفته به انجام میرسانیم، تاکید کرد: بهطور واقع امروز ما متروساز شدهایم و هماکنون آخرین گامها را در حوزه متروسازی به انجام رسانده و در این مورد با شتاب در حال پیشروی هستیم.
بهرهبرداری کامل از خط 4
مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه تا پایان امسال خط 4 مترو تهران بهطور کامل به بهرهبرداری میرسد، گفت: 20 کیلومتر از خط 3 و 7 کیلومتر از خط 7 نیز تا پایان سال 91 به بهرهبرداری خواهد رسید.هابیل درویش، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با بیان اینکه با تدبیر شهردار تهران، انتقال تکنولوژی، ساخت و مونتاژ واگنهای مترو در وضعیت خوبی قرار دارد، عنوان کرد: شهرداری تهران در سال 86 برای ساخت و مونتاژ واگنهای قطار شهری با شرکت واگنسازی تهران قراردادی منعقد کرده که در این راستا 454 دستگاه واگن درونشهری، 160 واگن برون شهری و38 دستگاه لکوموتیو برقی ساخته شده و با حمایت دولت وهمت شهرداری در روزهای پایانی سال 89 توانستیم 49 دستگاه را ترخیص کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با بیان اینکه با اضافه شدن این واگنها به قطار شهری شاهد افزایش بیش از 125هزار نفری بهطور روزانه در متروی تهران خواهیم بود، افزود: این کار همواره ادامه داشته و براساس برنامه سال 90، 249 قطار با اعتبار 180 میلیارد تومان به کشور وارد شده، مونتاژ میشود و به بهرهبرداری میرسد که چنانچه این کار بهطور کامل به انجام رسد ظرفیت پذیرش مسافر قطار شهری به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت.در ادامه مراسم مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران نیز اظهار کرد: 5 رام قطار از طرف شرکت واگنسازی تهران به شرکت بهرهبرداری مترو تحویل داده شده که 3 رام آن از قطارهای نسل جدید با بدنه آلومینیومی و 2 رام با بدنه فولادی است.
شهردار تهران، پس از مراسم رونمایی از قطارهای جدید و تحویل 5 رام قطار از طرف شرکت واگنسازی تهران به شرکت بهرهبرداری مترو تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز شاهد اتفاق بزرگی در حوزه حملونقل هستیم، اظهار کرد: در ارتباط با توسعه مترو باید نسبت به تعهداتی که به مردم میدهیم جدی عمل کرده و آنان را به اجرا برسانیم و بر همین اساس قول دادهایم که سالانه خطوط مترو را 15 کیلومتر افزایش دهیم.وی ادامه داد: تا پایان سالجاری ظرفیت پذیرش مردم در متروی تهران به 3 میلیون نفر و تا پایان سال آینده به 4 میلیون نفر خواهد رسید.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه حتی در نظر داریم این 15 کیلومتر را هم افزایش دهیم، عنوان کرد: بهطور قطع این هدف تحقق مییابد، همچنین هر ماه یک ایستگاه جدید را به شهروندان تحویل خواهیم داد.
قالیباف با اشاره به افتتاح ایستگاه شهید حبیبالله افزود: تا یکماه آینده در جنوبیترین نقطه از شهر تهران متروی کهریزک افتتاح میشود و پساز آن در شمالیترین نقطه شهر یعنی تجریش، ایستگاه بهسرعت افتتاح خواهد شد و بهطور کل تا پایان سال 11ایستگاه در سطح شهر افتتاح میشود.وی در مورد بودجه تخصیص یافته برای حملونقل عمومی که باید توسط دولت پرداخت شود و نرخ کرایه تاکسی و وسایل حملونقل عمومی خاطرنشان کرد: امیدوارم وزارت کشور و دولت یارانههای حملونقل را پرداخت کنند؛ چرا که ما دوست نداریم هزینه اضافی را به مردم تحمیل کنیم.
شهردار تهران اضافه کرد: در این مورد پیشنهاد ما این است که یک سوم هزینهها را مردم، یک سوم را دولت و یک سوم را شهرداری پرداخت کند که چنانچه دولت به تعهد خود عمل نکند ما مجبوریم این هزینه را از مردم دریافت کنیم اما امیدواریم این اتفاق نیفتد.قالیباف با بیان اینکه من احساس میکنم دولت مشتاق به انجام این کار است، گفت: البته قرار است این اتفاق بیفتد اما چنانچه تا خرداد ماه، دولت تعهد خود را به انجام نرساند، طبیعتا شهرداری مصوبه شورای شهر را در این مورد به اجرا میرساند.