گروه شهری: درحالی‌که دولت سال گذشته از مجموع 60 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو 43 میلیارد تومان و از مجموع 450 میلیارد تومان بودجه عمرانی 200 میلیارد تومان را پرداخت کرده است، روز گذشته وزیر کشور اظهار داشت:

 بودجه‌ای که از طرف دولت نهم و دهم برای ساخت‌وساز، توسعه مترو و در بحث بلیت درنظر گرفته شد، چندین‌برابر دولت‌های قبل بوده است.مصطفی محمدنجار گفت: سال گذشته بسته حمایتی برای حمل‌ونقل پیش‌بینی کردیم که کمک به یارانه بلیت اتوبوس و مترو بود. امسال هم طبق روال گذشته این بسته تعریف شده و براساس همان بسته این حمایت‌ها انجام خواهد شد. وزیر کشور اظهار داشت: در دولت نهم و دهم توجه به حمل‌ونقل ویژه بوده و تقریبا چندین برابر گذشته کار انجام شده است.

این در حالی است که پیش ازاین جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه درباره اعتبارات اختصاص داده شده دولت برای مترو در سال 89 به همشهری گفته بود: سهم دولت از یارانه بلیت مترو 60 میلیارد تومان بود که 43 میلیارد تومان از این مقدار محقق شد. وی درباره یارانه بلیت سال 90 متروی تهران نیز به همشهری گفت: بودجه مصوب امسال برای متروی تهران و مشهد 100 میلیارد تومان است که 85 درصد این مقدار به متروی تهران اختصاص دارد. البته در حال حاضر با وجود گذشت 2 ماه از سال به‌دلیل آنچه ابلاغ نشدن بودجه نامیده می‌شود، اعتباری در اختیار شرکت بهره‌برداری مترو قرار نگرفته است.

به گزارش همشهری در مورد بودجه عمرانی مترو در سال گذشته نیز باید به این نکته توجه کرد که دولت سهم 450 میلیارد تومانی خود را با استفاده از اختیاراتی که داشت به 320‌میلیارد تومان کاهش داد. از این مقدار نیز باید 70 میلیارد تومان از محل درآمد و هزینه که در اصل 44 قانون اساسی و فروش اموال دولت آمده، پرداخت می‌شد که این هم محقق نشد. از 250‌میلیارد تومان باقیمانده نیز تا پایان سال 89 حدود 200 میلیارد تومان پرداخت شد. نکته دیگر اینکه‌وزیر کشور در حالی درباره کمک‌های صورت گرفته به متروی تهران از سوی دولت‌های نهم و دهم می‌گوید که بودجه مترو در دولت‌های قبل از فروش نفت با قیمت بسیار پایین‌تر از سالیان اخیر تامین می‌شد اما در وضعیت فعلی با فروش تقریبی 80 دلار برای هر بشکه نفت، متروی تهران همچنان با کمبود اعتبارات روبه‌روست.

در همین ارتباط محمد حسین مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز درباره اظهارات وزیر کشور پیرامون کمک دولت‌های نهم و دهم به مترو به همشهری گفت: واقعا مشخص نیست که دوستان چه چیزی را با چه موردی مقایسه می‌کنند. وی اظهار داشت: مقایسه اعتبارات پرداختی با سال‌های گذشته به هیچ وجه صحیح نیست. بلکه این مقایسه باید در مقابل اعتباراتی صورت بگیرد که مجلس مصوب کرده و دولت پرداخت نکرده است. ضمن اینکه افزایش کمک‌های مالی نیز به‌دلیل عملکرد خوب مترو و توسعه آن بوده است نه پرداخت‌های صورت گرفته از سوی دولت. عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: زمانی که دولت بودجه 2 میلیاردی مصوب متروی تهران و کلانشهرها را در سال گذشته پرداخت نکرده است، چطور مطرح می‌شود که دولت بیشتر از همیشه کمک کرده است؟ دوستان باید در برابر این موارد نیز به مردم توضیح دهند.

کد خبر 135837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز