مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، هنرمندان و مدیران سینمایی و شهری، شامگاه شنبه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در ابتدای آیین افتتاحیه این رویداد هنری با بیان اینکه سخت‌ترین کار دبیر هر جشنواره‌ای بیان پیام آن جشنواره است، گفت: مهم‌ترین سخن و پیام چهارمین جشنواره فیلم شهر نیز از رویکرد محوری «شهری انسانی برای انسان شهری» برگرفته شده است.

وی ادامه داد: تلاش من به‌عنوان دبیر این رویداد هنری تبدیل مفهوم یاد شده به گفت‌وگو در عرصه فرهنگ و سینماست، البته معتقدم سینما زمانی ارزشمند می‌شود که در خدمت انسان‌ها قرار گیرد. امیرخوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه وظیفه بیان 2نکته اصلی را درباره جشنواره فیلم شهر و سازمان فرهنگی هنری برعهده دارد، افزود: ابتدا از تمامی هنرمندان، فیلمسازان و افرادی که به این رویداد سینمایی فیلم و اثر هنری ارائه کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم.

خوراکیان با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به برکت دانش و دستاوردهای هنرمندان، افتخار برپایی جشنواره فیلم شهر را کسب کرده است، اضافه کرد: از مسئولان شهری تهران همچون آقای دکتر محمدباقر قالیباف و مهدی چمران به‌عنوان مشوقان اصلی این رویداد فرهنگی و آقای دکتر ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم شهر که با تلاش بسیار موجبات برگزاری هر چه مناسب‌تر جشنواره فیلم شهر را فراهم کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و آن را دومین مسئله حائز اهمیت در صحبت‌های خود دانست و افزود: این سازمان بعد از 2دهه تلاش در عرصه فعالیت‌های فرهنگی دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

وی در این باره افزود: با توجه به مطالعاتی که در ابتدای دهه 90 انجام گرفت 17 مسئله مهم چون سبک زندگی، اخلاق شهروندی، هویت شهری تهران، مدیریت فرهنگی و... را مشخص کرده‌ایم و جزء اولویت‌های کاری خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار داده‌ایم تا با توجه ویژه به موارد یاد شده نقش مناسبی را در تنظیم و برنامه‌ریزی صحیح شهری ایفا کنیم.

خوراکیان به برگزاری جشنواره فیلم شهر با توجه به اولویت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: متولیان و هنرمندان این رویداد سینمایی نیز مطابق با رویکرد مورد نظرشان کمک‌های ارزشمندی را در جهت تحقق اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام داده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: مدیران شهری برای ایجاد تغییر و تحول در مناسبات فرهنگی به تولیدات فیلمسازان که براساس تحقیق و پژوهش به‌وجود آمده‌اند امید بسیاری دارند. وی ابراز امیدواری کرد که مدیران شهری بتوانند با همراهی فیلمسازان نقش مؤثری در عرصه فرهنگ و هنر ایفا کنند.

معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف

در ادامه این مراسم نمایندگان معاونت‌های حمل‌ونقل، اجتماعی، شهرسازی و معماری، فنی و عمرانی، خدمات شهری و برنامه‌ریزی شهری برترین‌های بخش‌های مستند، کوتاه داستانی و انیمیشن را معرفی کردند. پس از آن برگزیدگان بخش دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم شهر معرفی شدند. در ادامه برگزیدگان بخش دانشجویی زیر بخش‌های انیمیشن، مستند و فیلم کوتاه داستانی که هر کدام 3‌برگزیده داشتند، معرفی شدند.

همچنین هیات داوران فیلم «سینما آزادی» ساخته مهدی طرفی را به‌عنوان بهترین فیلم برگزیده بخش دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم شهر معرفی کردند. چهارمین جشنواره فیلم شهر که از 18 اردیبهشت ماه در تهران آغاز به‌کار کرده تا 31 این ماه در استان‌های تهران و گیلان برپاست.

آقای بازیگر: نمی‌دانم چرا امروز به هم رحم نداریم

در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر، عزت‌الله انتظامی، رئیس افتخاری جشنواره‌ به شعار جشنواره اشاره کرد و ادامه داد:اگر شعار جشنواره را بشکافیم به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است بگوییم «شهر آدم‌ها و آدم‌های شهری» و چه خوب است که ما آدم باشیم. وی یادآور شد: در گذشته‌ها مردم همدیگر را بیشتر دوست داشتند و به هم محبت می‌کردند و با یکدیگر درد دل می‌کردند اما نمی‌دانم چرا امروز به هم رحم نداریم و محبت نداریم و فقط به فکر خودمان هستیم. آقای بازیگر سینمای ایران با اشاره به فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم شهر دیده است، گفت: جوانان فیلم‌های تولید شده را ببینند. انتظامی در ادامه از فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «مرهم» به‌عنوان فیلم‌های خوب یاد کرد.