مخصوصاً وقتی دبیران محترم چنان بامهارت از قسمتهای نامرئی کتاب پرسش و مسئله درمیآورند که مجبوریم اول چند دقیقهای بهت زده فقط به این فکر کنیم که این پرسش یا مسئله از کجا پیدایش شده که تا حالا شبیه آن را در خواب هم ندیده بودیم.
با این همه چارهای نداریم جز اینکه یک جوری خودمان را دستکم در این روزهای دم امتحان آماده کنیم تا از کمینهای متنوع جان سالم بهدر ببریم و به پیشواز تابستانی شاد و بهدور از درس و مسئله برویم.
میدانم حالا کار از کار گذشته و وقت جستوجوی راهها و روشهای مناسب درس خواندن در طول سال تحصیلی گذشته و فقط هر طوری شده باید فکری برای این روزها کرد. لابد فیلم مارمولک یادتان است که در آن رضا مارمولک همهاش به فکر پیدا کردن راه در رو بود. خلاصه دور از جان شما حالا وضع تعدادی از ما شبیه رضا مارمولک است و فقط باید به فکر راه در رو از این امتحانهای بیرحم باشیم.
برای این کار قبل از هرچیز لازم است توجه داشته باشیم که هر یک از ما روش خاص خود را برای تمرکز و یادآوری آموختهها دارد.برای موفقیت باید بتوانیم روش ویژه خود را کشف کنیم و با توجه به آن درس بخوانیم تا با صرف وقت و انرژی کمتر، نتیجه بهتری بگیریم.بعضیها در فراگیری و به یادآوردن آموختهها، بیشتر به چشم تکیه میکنند و برخی به گوش. عدهای هم در این کار، به بدن نقش خاصی میدهند.
شکلها را به خاطر بسپاریم
اگر از آن دستهایم که به چشم و نگاه کردن بیشتر تکیه میکنیم، بهتر است دست کم این روزها هر طور شده درس خواندن را با عکس و شکل و رسم و کار گرافیکی پیوند بزنیم. مثلاً جایی که میشود یک جور نقشه برای مفاهیمی که به چند دسته تقسیم میشوند بکشیم و از روی نقشه ویژگیهای هر دسته را بخوانیم و بهخاطر بسپاریم یا هر جا مفهوم تازه و فرمول مهم و نکته خاصی به چشممان میخود با رسم یک علامت و یا کشیدن شکلی مرتبط با آن، در حاشیه کتاب و دفتر آن را در ذهن خود ماندگار کنیم.
درس را روایت کنیم
خوب چنانچه در دسته دوم جای میگیریم که شنیدن و گوش دادن تأثیر بیشتری بر ما دارد، بهتر است سهم گوشهایمان را نادیده نگیریم و هر بخش از درس را به قصهای تبدیل کنیم و داستانوار آن را برای هر که دم دستمان بود یا حتی اگر کسی نبود برای خودمان روایت کنیم. شرح دادن جزئیات درس به این شکل باعث میشود موضوعها بهتر در ذهنمان ثبت و ضبط شوند و دیرتر آنها را از یاد میبریم.
با درس بازی کنیم
شاید این روش اول کار در نگاه بعضیها مخصوصاً بزرگترها بیمعنی و مسخره به نظر بیاید. اما آنها که در یادگیری به حرکت و ایفای نقش بدن تکیه دارند، با این روش موفقترند. این عده بهتر است در حال حرکت و با ربط دادن هر مفهوم و موضوع به یک قسمت و حرکت از بازی و ورزش مورد علاقهشان درس بخوانند. این نوع درس خواندن هم میتواند دستهجمعی یا به تنهایی به کار برود. البته راهها و روشهای دیگری هم هست که فعلاً از آنها چشمپوشی میکنیم شاید دوستان دیگر به بعضی از ان روشها بپردازند.