تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۵

علاوه بر تابلو‌های راهنمایی و رانندگی که بسیاری از راننده‌ها آنها را نادیده می‌گیرند تابلو‌های دیگری نیز مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

برای نمونه در تصویری که مشاهده می‌کنید برای ریختن آسفالت جدید، همه چیز مهیاست و کارگران فقط منتظر خروج خودرو‌ها هستند. اما بعداز گذشت چند روز هنوز هیچ کس این پارچه‌نوشته را جدی نگرفته است. شاید اگر رشته اپتومتریست (بینایی سنج)اجتماعی هم به انبوه‌ رشته‌های دانشگاهی اضافه می‌شد دلیل این همه ضعف‌ یا گاهی نابینایی‌مدنی در جامعه ما هم مشخص می‌شد؛ به طور حتم این رشته دست‌کم می‌تواند جایگزین موضوعات نخ‌نمای تحقیقات اجتماعی مانند بررسی علل سوءمصرف مواد مخدر یا از آن کلیشه‌ای‌تر بررسی علل طلاق شود. وقت آن رسیده است که با برخی معضلات اجتماعی روبه‌رو شویم و راه‌های رفع آن‌را پیدا کنیم.

پلاستیک را هر‌وقت از آب ...

گاهی بد نیست ادبا ضرب‌المثل‌های ایرانی را بومی‌سازی یا به قول معروف به روز رسانی کنند. برای نمونه از آنجا که این روز‌ها در جوی‌ها به جای ماهی، بطری پلاستیکی و به جای ماهیگیر، همه جا پر از پلاستیک‌جمع‌کن است، بهتر است به جای اینکه بگوییم ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است بگوییم پلاستیک را هر وقت از آب بگیری کیلویی چند صد تومان قیمت دارد. وضعیت برخی مسیل‌‌ها و جوی‌ها هم که برای این بومی سازی‌ها مناسب است. برای نمونه اغلب آنها مملو از بطری‌های پلاستیکی است که تعدادی از رهگذران هنگام پیاده‌روی یا حتی از داخل خودرو آنها را به بیرون پرتاب می‌کنند. کنار ساحل دریا نیز بدتر از اینجا نباشد بهتر نیست. قدیم‌تر‌ها شاید اگر کسی در جزیره‌ای گیر می‌افتاد دست‌کم امید داشت نامه‌ای داخل یک بطری بیندازد و آن‌را به دست امواج بسپارد. اما این روز‌ها با وجود این همه بطری در جوی‌ها و سواحل دریا‌ها اگر در جزیره‌ای گیر افتادیم باید به جای نامه نوشتن برویم وسایل یک اقامت چند ده ساله را در آنجا فراهم کنیم.

جنگل‌های پیشینِ عباس‌آباد

اغلب گردشگرانی که به کلاردشت سفر می‌کنند، سری هم به جنگل‌های عباس آباد می‌زنند. اما چند سالی است که وقتی به این جنگل‌ها می‌رسند به جای مناظر زیبا با زباله‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید روبه‌رو می شوند؛ جایی که زمانی محل رفت و آمد ببر مازندران بود و طبیعت‌اش هوش از سر هر گردشگری می‌برد، حالا به این وضعیت افتاده است. به جای بوی خوشایند گل و گیاه نیز بوی شیرابه‌ زباله‌ها از چند کیلومتری مشام هر گردشگر راه گم‌کرده‌ای را می‌آزارد. راه‌گم‌کرده، به این دلیل که اغلب گردشگران راه‌بلد از کنار این منطقه نیز رد نمی‌شوند. به هرحال اگر به فکر جاذبه‌های گردشگری نیستیم و هزینه‌های بالای آن‌را بهانه می‌کنیم، دست‌کم فکری به حال دافعه‌های گردشگری کنیم؛ زیرا با وضعیت فعلی به گردشگرانی که بازدید از طبیعت کشور‌های دیگر را ترجیح می‌دهند زیاد نمی‌توان گله کرد.

سرتان بی‌کلاه نماند!

پیش از هر معامله‌ای چنانچه فرد کاربلدی در مورد آن معامله هشدار دهد که مواظب باشید سرتان بی‌کلاه نماند! هر آدم عاقلی شش‌دانگ حواسش را جمع می‌کند. اما معلوم نیست چرا هر قدر به موتور سواران توصیه می‌شودکه مراقب باشید سرتان بی‌کلاه (البته از نوع ایمنی آن) نماند بسیاری از آنها قضیه را پشت گوش می‌اندازند. به هر حال اگر جوان هستید، برای اینکه عکس‌ و نام‌ شما با پسوند ناکام، به حجله عزا برود این‌قدر عجله نکنید.