گروه اقتصادی: سخنگوی اقتصادی دولت، ‌برداشت 5 هزار میلیارد تومانی از منابع بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی را تایید اما تاکید کرد:

این اقدام دولت قانونی بوده است. به گزارش همشهری، این تازه‌ترین واکنش رسمی مقامات دولتی به اظهارنظر چند روز پیش رئیس دیوان محاسبات کشور و رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس درباره تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

پیش‌تر عبدالرضا رحمانی‌فضلی رئیس دیوان محاسبات مجلس با اعلام خبر تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: متأسفانه منابع لازم برای پرداخت یارانه‌ها از محل لحاظ شده در قانون پرداخت نشده بلکه بخشی از آن از منابع بانک‌ها و برخی از بودجه دستگاه‌ها بوده و این تخلف است.

او تاکید کرد: ما همچنان ادامه اجرای این قانون را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم و گزارشی از عملکرد دولت در این زمینه به مجلس ارائه خواهیم کرد. اما شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد روز گذشته با بیان اینکه دولت ماهانه 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای یارانه‌های نقدی به حساب خانوارها پرداخت می‌کند، تصریح کرد: برداشت 5 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی قانونی است.

به گزارش همشهری، غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس گفته بود: دولت در برداشت 5 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌های نقدی تخلف کرده است. او با بیان اینکه این مبلغ تحت عنوان تنخواه برداشت شده است، گفته بود: این اقدام دولت تخلف از قانون است و در گزارش دیوان محاسبات به مجلس به آن اشاره شده است.

به گزارش ایرنا، ‌سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر صحت برداشت غیرقانونی 5هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک مرکزی برای هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت تنخواه از سوی دولت، گفت: براساس ماده 13 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت این اختیار را دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز گزارش دیوان محاسبات و همچنین مصاحبه‌های برخی نمایندگان مجلس را در این خصوص ندیده و نشنیده، تصریح کرد: براساس اخبار دریافتی از رسانه‌ها، اینگونه برداشت کرده‌ام که دولت 5 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ها دریافت و آن را تسویه نکرده است و این موضوع از سوی نمایندگان مجلس به‌عنوان تخلف قرائت شده است.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مجلس نظیر محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس در این خصوص اظهارنظرهایی را کرده اند، افزود: فرایند قانونی این است که دستگاه نظارتی یعنی دیوان محاسبات کشور در این خصوص گزارشی را ارائه می‌کرد؛ بنابراین نظر برخی نمایندگان مجلس اتهام و ادعا محسوب می‌شود.

به‌گفته حسینی، ‌موضوع برداشت باید در مستشاری و دادگاه دیوان محاسبات بررسی و سپس نتیجه‌گیری شود کما اینکه 2 سال قبل نیز موضوعی مبنی بر عدم‌واریز یک میلیارد دلار از منابع برداشت شده حساب ذخیره ارزی از سوی دولت مطرح شده بود اما قاضی دیوان اعلام کرد که چنین ادعایی در دادگاه به تایید نرسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت، با تاکید بر اینکه پاسخ به این موضوع که آنچه از منابع بانک مرکزی برای این موضوع برداشت شده و باید از سوی بانک مرکزی تسویه می‌شد به موقع داده خواهد شد، افزود: این پاسخ را از طریق دیوان محاسبات خواهیم داد و هیچ دلیلی برای رسانه‌ای کردن این موضوع وجود ندارد.

از خزانه برداشت کردیم

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم با بیان اینکه دولت هیچ تخلفی در زمینه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها نداشته است، گفت: به میزان یارانه مورد نیاز 2 ماه از خزانه تنخواه گرفتیم. به گزارش برنا، محمدرضا فرزین تصریح کرد: در ماده 13 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مجلس به دولت اجازه داده که برای پرداخت یارانه‌های نقدی ابتدا از خزانه تنخواه بگیرد و چون یارانه مورد نیاز 2 ماه را پرداخت کردیم به همین دلیل به اندازه این دو ماه از خزانه تنخواه گرفتیم، نه از بانک مرکزی.