گروه حوادث: خریداران سکه‌های طلا تصور می‌کردند به‌زودی سود هنگفتی به جیب خواهند زد اما وقتی از سوی پلیس دستگیر شدند، فهمیدند سکه‌هایی که در ازای چند میلیون تومان از مرد روستایی خریده بودند، تقلبی است و هیچ ارزشی ندارد.

چند روز پیش ماموران پلیس شهرستان نطنز هنگام گشتزنی در محور کاشان- اصفهان به یک خودروی سواری که با سرعت زیادی در حرکت بود، مشکوک شدند و به راننده دستور ایست دادند. بعد از توقف خودرو، ماموران به تحقیق از سرنشینان آن پرداختند اما ضد‌و‌نقیض‌گویی‌های مردان جوان شک آنها را برانگیخت و ماموران تصمیم به بازرسی داخل خودرو گرفتند. آنها در جریان این بازرسی‌ها متوجه کیسه‌ مشکوکی شدند که به طرز ماهرانه‌ای در داخل صندوق عقب جاسازی شده بود و وقتی آن را باز کردند، با صدها سکه قدیمی که داخل کیسه بود، روبه‌رو شدند.

فریب‌خوردگان

سرنشینان خودرو که احتمال می‌رفت از قاچاقچیان اشیای تاریخی باشند، دستگیر شدند و سکه‌ها برای انجام بررسی لازم در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. وقتی معلوم شد که تمامی سکه‌های کشف شده از مردان جوان تقلبی است و هیچ ارزشی ندارد، متهمان رازی را فاش کردند که از کلاهبرداری با شگرد فروش سکه‌های تقلبی حکایت داشت. یکی از آنها به ماموران گفت: چند روز قبل در خانه نشسته بودم که زنگ تلفن همراهم به صدا درآمد. وقتی گوشی را برداشتم، صدای مردی را شنیدم که مدعی بود اهل روستایی در اطراف اصفهان است و به تازگی گنج بزرگی پیدا کرده و قصد فروش آن را دارد.

این مرد می‌گفت که هنگام چرای گوسفندان در صحرا موفق به پیدا کردن این گنج در داخل غاری تاریک شده و بعد شماره تلفن مرا به‌صورت تصادفی گرفته و حالا می‌خواهد سکه‌های طلا را به قیمت خوبی به من بفروشد. من هم که فریب حرف‌های او را خورده بودم، ماجرا را با تعدادی از دوستانم در میان گذاشتم و قرار شد همگی پول‌هایمان را روی هم بگذاریم و گنج مرد روستایی را بخریم. قرار بود بعد از خرید سکه‌های طلا، آنها را در طلافروشی‌ها بفروشیم و از این طریق به سود هنگفتی دست پیدا کنیم.

مرد جوان ادامه داد: با این وسوسه بود که مبلغ درخواستی مرد روستایی را تهیه کردیم و برای ملاقات با او راهی روستای مورد نظر شدیم. سپس 2 هزار و 129 سکه طلا را در ازای پرداخت چند میلیون تومان از او خریدیم و با خوشحالی قصد داشتیم به شهرمان برگردیم و سکه‌ها را به فروش برسانیم که از سوی پلیس دستگیر شدیم و آنجا بود که فهمیدم همه سکه‌هایی که خریده‌ایم، تقلبی بوده و هیچ ارزشی نداشته‌ است.

در جست‌وجوی کلاهبردار

سرهنگ حسن نیکبخت، رئیس پلیس شهرستان نطنز با تأیید این خبر به خبرنگار ما گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرد تماس‌گیرنده با افراد دستگیرشده یک کلاهبردار حرفه‌ای است که به بهانه فروش گنج و سکه‌های طلا با قیمتی ناچیز، طعمه‌هایش را فریب می‌دهد و دست به کلاهبرداری از آنها می‌زند. وی با اشاره به اینکه پرونده متهمان برای ادامه تحقیقات در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته، تاکید کرد: جست‌وجو برای دستگیری مرد کلاهبردار ادامه دارد.