گروه اقتصادی: به‌رغم دیدگاه‌های مسئولان مبنی بر شرایط مطلوب این بخش اکنون بسیاری از بنگاه‌های صنعتی به‌دلیل افزایش هزینه تمام شده تولید با مشکل مواجه بوده و در بهترین حالت تنها 500 میلیارد تومان از کمک‌های وعده داده شده محقق شده است.

با محمد موسوی، رئیس خانه صنعتکاران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • شرایط کنونی بخش صنعت و معدن را چگونه می‌بینید؟

با اصلاح نرخ حامل‌های انرژی بخش صنعت در حال تحول و دگردیسی بوده و بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت‌های دولت است. از آنجا که تا‌کنون این بخش برای تولید و عرضه محصولات خود یارانه دریافت می‌کرد و با اجرای این قانون یارانه پرداختی دولت به‌ویژه در زمینه حامل‌های سوخت قطع شده است، ضروری است تا دولت نگرش جدیدی برای حمایت از بخش صنعت و معدن داشته باشد. این در حالی است که اکنون به جای اینگونه حمایت‌ها، بخشی از درآمدهای کشور صرف واردات می‌شود.

  • تاثیر اینگونه جهت‌گیری‌ها بر فضای کسب و کار بنگاه‌ها چگونه است؟

اکنون ادامه فعالیت بنگاه‌های صنعتی با مشکلات و موانع بسیاری مواجه است و در واقع صنعتگران، جهاد‌گرانی هستند که به‌رغم این شرایط دشوار اغلب با زیان چرخ تولید را به گردش درآورده و بنگاه‌های صنعتی را سر پا نگه‌داشته‌اند. گرچه این شرایط کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی برخی بنگاه‌های صنعتی را موجب شده اما بسیاری از واحدهای صنعتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

  • بسته‌های حمایتی تا چه حد اجرایی شده است؟

در شرایطی که بخش صنعت و معدن به‌دلیل افزایش هزینه تمام شده تولید، فضای نامساعد کسب و کار و واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی به بیماری دچار شده و نیازمند مسکن‌های قوی در چارچوب اجرای سیاست‌های حمایتی است، تکیه بر شعار‌زدگی و پرهیز از عمل‌گرایی نه‌تنها کارساز نخواهد بود بلکه ادامه وضعیت کنونی روند تعطیلی بنگاه‌های صنعتی را تشدید خواهد کرد.

  • اما مسئولان از شرایط مطلوب و بروز معجزه در این بخش خبر می‌دهند.

با این شرایط نابسامان اقتصادی نمی‌توان توقع شکل‌گیری معجزه در بخش صنعت و معدن را داشت بلکه ادامه فعالیت بنگاه‌های صنعتی در این شرایط نوعی معجزه محسوب می‌شود. در واقع ادامه حیات واحدهای تولیدی و اینکه صنعتگران اجازه تعطیلی بنگاه‌ها به‌رغم افزایش هزینه تمام شده تولید را نداده و از افزایش نرخ رشد بیکاری در سال جهاد اقتصادی جلوگیری کرده‌اند، به‌نوعی معجزه محسوب می‌شود.