همشهری‌آنلاین: دکتر هادی خسروشاهی،مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و مبارزان اسلامی تازه‌ترین تالیف خود را با عنوان «نهضت آزادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی» از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین حجت‌الاسلام خسروشاهی که تخصص بالایی در ردیابی و نگارش مطالب مربوط به مبارزان اسلامی وحرکت‌های اسلامی در دو سده اخیر جهان اسلام داد و در زمینه مسائل مربوط به کشور مصر هم دستی چیره دارد، در این کتاب به زندگی و سلوک فکری و عملی شیخ‌محمد خبایانی از مبارزان صدر مشروطه در آذربایجان می‌پردازد.

بر اساس این گزارش آذربایجان که از کانون‌های مهم هویت شیعی ایران به حساب می‌آید در حرکت عدالت‌خواهی مشروطه، مردم و علمای آن دیار همگام و همقدم با سایر نواحی ایران حضور تأثیرگذاری داشتند. در میان علمای آذربایجان شهید شیخ محمد خیابانی سرگذشت و تاریخ قابل توجهی دارد. او مبارزات خود را در صدر مشروطه شروع کرد و از تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت و از آن طریق مبارزات پردامنه‌ای با نفوذ و سلطه‌ی بیگانه داشت.

یکی از دلایل عمده‌ی خیزش خیابانی، انعقاد قرارداد 1919م میان ایران و انگلیس بود که طی آن ایران رسماً به کشور تحت‌الحمایه و مستعمره انگلیس تبدیل می‌شد. استاد خسروشاهی از جمله محققان و پژوهشگران نام‌آشنای مطالعات تاریخی و اسلامی است که در ثبت و تبیین تاریخچه‌ی مبارزات اسلامی تلاش قابل ستایشی داشته است.

کتاب «نهضت آذادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی» در 364 صفحه به قیمت 6500 تومان عرضه عمومی شده است

برچسب‌ها