همشهری آنلاین: وزیر خارجه عراق با بیان اینکه تمام نیروهای آمریکایی در سال 2011 عراق را ترک می‌کنند، گفت: توافق‌نامه امنیتی تمدید یا تجدید نمی‌شود.

 به گزارش ایسنا، هوشیار زیباری، وزیر مور خارجه عراق، در گفت‌و‌گو با شبکه روسیا الیوم، در خصوص باقی ماندن بخشی از نیروهای آمریکایی در عراق با هدف آموزش نیروهای عراقی گفت: عراق نیازمند آمورش‌دهندگان نظامی است و این آموزش‌دهندگان می‌توانند در خارج از عراق نیز نیروهای عراقی را آموزش دهند و آموزش نیروهای عراقی در داخل کشور شرط نشده است، و تصمیم دولت جهت آغاز مذاکرات برای آموزش نیروها بوده وتوافق‌نامه‌ای میان عراق و آمریکا در زمینه ادامه حضور نیروها امضا نشده است.

 وی ادامه داد: بخش اعظم تجهیزات نظامی آمریکایی‌ها به خارج از خاک عراق منتقل شده است و یگان‌های نظامی آمریکایی بعد از پایان سال 2011 در کشور باقی نخواهند ماند.

 وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: تمام نیروهای آمریکایی چه نظامی و چه غیرنظامی در پایان سال 2011 کشور را ترک خواهند کرد و هیچ‌گونه تمدیدی یا تجدیدنظری در توافق‌نامه امنیتی صورت نخواهد گرفت، اما مساله دیگری مطرح است اینکه عراق تانک، هواپیما، قایق خریداری می‌کند و این سلاح‌ها نیازمند آموزش‌دهندگان است و این مساله عادی در کل جهان است. به عنوان مثال ما تانک از روسیه می‌خریم خوب نیازمند کارشناسانی از روسیه هستیم.

 وی درباره ارزیابی اوضاع امنیتی عراق گفت: نیروهای ما به حدی پیشرفت کرده‌اند که قادرند امنیت داخلی را حفظ کنند، اما ما یک مساله را انکار نمی‌کینم که ما هواپیماهایی داریم، اما نمی‌توانیم حریم هوایی خود را تحت پوشش قرار دهیم. ما سامانه دفاع هوایی نداریم حتی بنادر ما در (خلیج فارس) یا بصره تحت حمایت کامل نیروهای ما نیستند. ما نیازمند سلاح و تجهیزات و نیازمند آموزش‌دهندگانی برای بالابردن سطح توانمندی نظامی نیروهای عراقی هستیم تا به حد خودکفایی برسیم.

 وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: آمریکایی‌ها کسانی بودند که به ساخت ارتش کمک کردند و ما نیازمند ادامه این روند هستیم. این مساله به آموزش‌دهندگان نیاز دارد. ما تاکنون هیچ درخواستی برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی نداشته‌ایم. مساله آموزش‌دهندگان نیز بندی است که رهبران سیاسی و دولت آن را بررسی کرده‌اند.

 زیباری درباره سیاست خارجه کشوش گفت: سیاست خارجه عراق مبتنی بر قانون اساسی است که مهمترین طرح‌های سیاسی عراق آن را تعیین کرده و همچنین این سیاست خارجه مبتنی بر برنامه دولت است.

 وی درباره تظاهرات در کشورهای مختلف عربی و انقلاب‌های کشورهای منطقه افزود: عراق از نخستین کشورهای عربی بود که به تونسی‌ها انقلاب این کشور را تبریک گفت و با جنبش‌های معترض دیگر دیدارهایی داشت. عراق دموکرات جدید همان نمود تحقق دموکراسی و آزادی است . عراق در قبال مسایل مربوط به آزادی و دموکراسی بی‌طرف نیست.

 این وزیر عراقی درباره اوضاع سوریه گفت: اوضاع این کشور به خاطر موقعیت ژئوسیاسی آن در منطقه بسیار مهم است. سوریه مثل لیبی یا یمن نیست ما با برادران‌مان در سوریه تماس داشته و گفته‌ایم که اصلاحات ریشه‌ای و واقعی راه حل این کشور است.

 وی در باره خارج شدن عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل تصریح کرد: عراق گام‌های لازم برای خارج شدن از این فصل را برداشته، یعنی مساله خلع سلاح، مساله سلاح‌های کشتار جمعی، مساله نفت در برابر غذا و دیگر قراردادهای مربوط به درآمدهای کشور را حل و فصل کرده است یعنی حدود دهها قرارداد در این زمینه‌ها لغو شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها