گروه شهری: شورای شهر، دیروز در چهارصدویکمین جلسه علنی خود نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم تهران (مرتضی گرد) هشدار داد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهرتهران گفت: در حریم منطقه 19 شهر تهران متأسفانه هیچگونه نظارتی برای جلوگیری از ساخت وساز‌های غیرمجاز صورت نمی‌گیرد. وی هشدار داد: درصورتی که هرچه سریع‌تر برای این معضل تمهیدی اندیشیده نشود در آینده نزدیک با یک بحران اجتماعی مواجه خواهیم شد که عواقب آن را تا 50 سال آینده نیز نمی‌توانیم جبران کنیم. بیادی افزود: نمی‌دانم منافع چه کسانی در گرو ساخت و ساز غیرمجاز در حریم است اما سوءاستفاده‌کنندگان هر که باشند منافع وپول کلانی به جیب می‌زنند و زمین‌های بدون سند را به‌صورت قولنامه‌ای و بدون مجوز و نظارت مهندس تا
5 طبقه می‌سازند و شهرداری منطقه 19 هم اختیاری ندارد تا جلوی کار آنها را بگیرد.

‌ مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تایید این اظهارات گفت: چند روز پیش این مسئله را در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور تشکیل شده بود، درمیان گذاشتیم که متأسفانه بدون نتیجه ماند.رئیس شورای شهر، خواستار آن شد که این تذکر به‌صورت کتبی ارائه شود تا مجددا برای تصمیم‌گیری و چاره اندیشی برای وزیر کشور ارسال شود.

دیروز به‌دنبال تذکر حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نسبت به برخی تخلفات ساخت وساز در منطقه 3 ، رئیس شورای اسلامی شهر تهران خبر داد: کل طرح تفصیلی شهر تهران 15 روز دیگر درکمیسیون ماده 5 مصوب و بعد از آن آماده ابلاغ به مناطق شهرداری خواهد شد. بنابراین گزارش، خبر تصویب طرح تفصیلی شهر تهران پس از ارائه گزارشی ازسوی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر از 3مورد تخلف در ساخت وساز در منطقه 3 مطرح شد.

عمده‌ترین نگرانی مطرح‌شده توسط حمزه شکیب، عدم‌پایبندی به مصوبات طرح تفصیلی شهرتهران و شهرفروشی بود که برای تهیه آن مدت‌ها زمان و هزینه‌های بسیاری صرف شد و اما در پاسخ، هیربد معصومی معاون شهرسازی شهرداری تهران با قرارگرفتن پشت تریبون علنی شورای شهر گفت: در سال گذشته 20 هزار پروانه ساخت در شهر تهران صادر شد و امکان دارد در 5درصد موارد هم تخلفی صورت گرفته باشد که این به معنی شهر فروشی نیست و ما هرگز بنا نداریم شهر را به هیچ قیمتی بفروشیم.

وی از اعضای شورای شهر تهران خواست پیش از ارائه گزارش‌هایی از این دست در صحن علنی شورا ابتدا مسئولین شهرداری را مطلع سازند؛ ضمن اینکه برای جلوگیری از عملیات ساخت‌وساز یکی از پلاک‌هایی متخلف مورد اشاره در گزارش رئیس کمیسیون عمران، دستور توقف صادر شده است. معاون شهرسازی شهرداری تهران با اعلام اینکه تهران 600 کیلومتر وسعت دارد که به اندازه 4کلانشهر است گفت: میزان تخلفات ساخت وساز با توجه به گستردگی شهر و پروانه‌های صادره بسیار اندک است. ضمن اینکه تا قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید طرح تفصیلی قبلی ملاک عمل خواهد بود.

تصویب اساسنامه شرکت شهربان

طرح اصلاح اساسنامه شرکت شهربان، دیروز پس از بحث و بررسی در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. یکی از موارد مورد بحث در اساسنامه شرکت شهربان، نگرانی بابت محدودشدن اختیارات این شرکت از سوی مسئولان شهرداری بود.در این باره مناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که در اساسنامه جدید دست شرکت شهربان در برخورد با تخلفات سد معبر، اعم از صنفی و دستفروشی بسته شود که در این صورت یک وظیفه ذاتی شهرداری بلاتکلیف می‌ماند.

در این باره مهدی چمران رئیس شورای شهر، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر و پروین احمدی‌نژاد، اصرار داشتند که شرکت شهربان به جای سدمعبر، بیشتر بر پیشگیری از تخلفات ساخت و ساز تمرکز کند. از نظر اعضای شورای شهر برخورد با سد معبر در مقایسه با جلوگیری از ساخت وساز‌های غیرمجاز که امری حیاتی برای شهر به شمار می‌رود به نوعی گرفتاری در امور حاشیه‌ای برای شرکت شهربان خواهد بود زیرا شهربان در واقع پلیس ساختمان است.

احمد مسجد جامعی نیز از نحوه برخورد شهربان و ادبیات به کاربرده شده از سوی برخی از نیروهای فعال در این حوزه انتقادکرد و گفت: درحالی‌که شاهد سوءاستفاده برخی افراد بانفوذ در ساخت وساز‌های شهری هستیم که با پشتوانه خاصی به راحتی تخلفات ساخت وساز خود را حل می‌کنند، ماموران شهرداری با مردم عادی بر سر عادی‌ترین تخلفات برخوردهای خارج از عرف می‌کنند.وی به‌عنوان نمونه گفت: یک شهروندی بابت اینکه تخلیه ماسه و سیمان جلوی خانه‌اش تا بعدازظهر به درازا می‌کشید با برخورد زننده‌ای مواجه شد.این عضو کمیسیون اجتماعی، خواستار اندیشیدن تمهیداتی برای اینگونه شیوه‌های بد برخورد با مردم عادی شد تا نارضایتی مردم را نیز به‌دنبال نداشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین