سانفرانسیسکو: این روز‌ها هیچ جاذبه گردشگری‌ای از چشمان تیزبین آژانس‌های گردشگری دور نمی‌ماند حتی زندان‌ها؛ به‌طوری که در سال‌های اخیر تورهای برتر زندان‌گردی به یکی از مهیج‌ترین تورهای جهان تبدیل شده است.

برای نمونه زندان آلکاتراز که به مدت 29 سال متهمان و مجرمان خطرناک را در خود جای داده بود اکنون میزبان گردشگرانی از کشورهای گوناگون جهان است. این زندان مخوف در یک جزیره در خلیج سانفرانسیسکو واقع شده است و در سال 1996‌صحنه‌هایی از فیلم سینمایی اکشن «صخره» در آن فیلمبرداری شد. زندان مخوف کاروستا نیز به سازمان جاسوسی مخوف کا‌گ‌ب‌ شوروی سابق تعلق داشت و در حال حاضر یکی از مقاصد گردشگری لتونی به شمار می‌رود.

نخستین مکالمه رو در روی 2‌ربات

نیویورک: محققان طی برنامه‌ای برای نخستین بار گفت‌وگویی را میان 2‌ربات ترتیب دادند؛ ربات‌هایی که در اصل نرم افزارهایی برای ارتباط برقرار کردن با انسا‌ن‌ها به‌شمار می روند. این نرم افزارها با هدف ایجاد برنامه‌ای برای مکالمه طبیعی ربات‌ها با انسان‌ها ساخته شده‌اند به شکلی که شنونده نتواند حین مکالمه صدای ربات را از انسان تشخیص دهد. این نرم افزار که با عنوان پردازشگر طبیعی زبان شناخته می شود کاربردهای گوناگونی دارد؛ برای مثال در سیستم‌های پاسخگوی خودکار تلفن یا کارمندان دیجیتال آنلاین که خدمات و پشتیبانی از محصولات را به کاربران ارائه می‌کنند. ساخت این نرم‌افزار تلاشی برای دست پیدا کردن به جایزه 100‌هزار دلاری «لوئِبنر»، جایزه‌ای برای ساخت شبه‌انسانی‌ترین رایانه‌های جهان بوده است.

غاری که دفتر کار شد

استکهلم: تونل‌های سنگی که زمانی در سوئد به‌عنوان پناهگاه ویژه بمباران اتمی در عمق30‌متری از سطح زمین ساخته شده بودند، اکنون به منزلگاه یکی از مراکز خدمات اینترنتی تبدیل شده‌اند. این مجموعه با نام «پایونن» در استکهلم واقع شده است. معماری داخلی این شرکت بر اساس ایده انتقال عوامل راحتی انسان شامل نور، آب، گیاهان و تکنولوژی به زیر زمین انجام گرفته است. این مرکز زیر‌زمینی که فقط از یک در ورودی مقاوم در برابر بمب برخوردار است، دارای سیستم امنیتی بسیار بالایی است. به نظر می‌رسد چنین سطح امنیتی بالایی برای یک مرکز اینترنتی متناسب با نیازهای فردی مانند جولیان اسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس باشد؛ فردی که در سال2010 از این مرکز به عنوان سرور پشتیبان دریایی از ای‌میل ها و اسناد محرمانه‌ای که در اختیار داشت، استفاده کرده بود.

منبع: همشهری آنلاین