تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۶

همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه الاقصی در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی گفت، باید تا زمان تحقق خواسته‌های مردم فلسطین غرب و آمریکا را مجبور به تحریم آپارتاید اسرائیل کرد.

حیدر عید، استاد دانشگاه الاقصی در گفت‎وگو با شبکه پرس تی‌وی با اشاره به وجود حمایت کامل سازمان‎های اجتماعی مدنی بین‎المللی از فلسطینیان، گفت باید موافقت غرب و آمریکا برای تحریم اسرائیل آپارتایدی تا زمانی که به قوانین بین‎المللی، قطع‎نامه‎های سازمان ملل و شورای امنیت در ارتباط با مردم فلسطین گردن نهد که اولین آن‎ها حق بازگشت فلسطینیان است جلب شود.

وی خاطر نشان کرد: اجماع قابل ملاحظه‎ای درباره خواسته اکثریت سازمان‎های اجتماعی مدنی فلسطینی و سازمان‎های اسلامی و ملی‎گراهای سیاسی فلسطینی در سال 2005 وجود دارد، که طی آن از جامعه بین‎المللی خواستار مداخله و تحریم آپارتاید آفریقا، تحریم آپارتاید اسراییلی و اسرائیل آپارتایدی شدند.

عید با اشاره به طرح پیشنهادی تشکیلات خودگردان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل گفت: "این پیشنهاد در واقع از حق بازگشت بیش از هفت میلیون پناهنده فلسطینی پراکنده در سراسر جهان دفاع نمی‎کند؛ همچنین واقعا بیانگر حقوق فرهنگی و ملی بیش از 1.2 میلیون شهروندان درجه دو رژیم اسرائیل نیست.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل تهدید کرده است، اگر تشکیلات خودگردان عضویت در سازمان ملل را پیگیری کند، با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد.

قرار است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از 20 سپتامبر با حضور رهبران کشورها آغاز می‌شود، طرح تشکیل کشور فلسطینی را به مجمع عمومی ارائه کند.

دولت آمریکا اعلام کرده است، این طرح را در شورای امنیت سازمان ملل وتو خواهد کرد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که در مصر حضور دارد، گفته است، با وجود تداوم تهدیدهای آمریکا مبنی بر وتوی طرح تشکیل کشور فلسطین، تمام تلاش خود را برای شناسایی کامل کشور مستقل فلسطین به کار خواهد بست.

تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است، بیش از 130 کشور جهان، کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت که این تعداد، بیش از دو سوم تعداد رای مورد نیاز از 193 کشور عضو در مجمع عمومی سازمان ملل است.

منبع: همشهری آنلاین