گروه اجتماعی - مینا شهنی: برای قانونمند کردن مقابله با کودک‌آزاری در کشور نیازمند قانون‌هایی هستیم که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشند.

 ادامه کنترل و مقابله با تمامی آسیب‌های اجتماعی به‌وسیله اورژانس اجتماعی کشور، همکاری گروه‌های زیادی از مسئولین را لازم دارد. خط اورژانس اجتماعی بر پایه ماده 97 برنامه چهارم توسعه راه‌اندازی شد. مجید ارجمندی، رئیس گروه اورژانس اجتماعی معتقد است که تلاش‌های خوبی برای تثبیت جایگاه اورژانس اجتماعی انجام شده است. با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

  • خط 123 براساس چه آیین‌نامه‌ای فعالیتش را آغاز کرده است؟

براساس ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه کشور.البته الان زمان برنامه چهارم به سر رسیده اما وقتی زمان اجرای یک قانون به‌سر می‌رسد، قرار نیست تمام فعالیت‌هایی که بر پایه آن قانون هستند، به پایان برسند. در واقع این فعالیت در یک دوره زمانی پنج‌ساله که به برنامه چهارم توسعه مربوط می‌شود، پایه‌گذاری شده است؛ چون الان در یکی از ماده‌های قانون حمایت از کودکان بزه‌دیده بر خط 123 (اورژانس اجتماعی) تاکید شده است. امسال هم در ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه به‌نوعی بر ادامه فعالیت این دسته مراکز تاکید شده است.

  • فکر می‌کنید با این اشاره‌های کوچکی که درباره امتداد فعالیت اورژانس اجتماعی داریم، می‌توانیم امیدوار باشیم که این فعالیت ادامه پیدا کند؟

به هر حال این شماره سه‌رقمی 123 به‌عنوان یک خط اضطراری است که لازم است به قوت خود باقی بماند. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که وقتی یک خط تلفنی رایگان در اختیار مردم قرار داده‌‌ایم که می‌توانند مشکلاتشان را گزارش کنند 50 درصد از کار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را طی کرده‌ایم. بنابراین باید همه از این خط دفاع کنیم.

  • مشکل اینجاست که اگر یک قانون روشن و شفاف در این بخش داشته باشیم، نگرانی‌ها کاهش پیدا می‌کند. چرا این قانون تا‌کنون تصویب نشده است؟

با تلاش‌هایی که انجام شده، ما از وزارت ارتباطات یک نامه رسمی گرفته‌ایم که این شماره تلفن سه‌رقمی همواره در اختیار اورژانس اجتماعی قرار خواهد داشت و به این ترتیب نخستین گام برای محکم‌کردن جایگاه اورژانس اجتماعی برداشته شده است. از این پس ما برنامه‌هایی برای پوشش صددرصدی این خط تلفن برای سراسر کشور خواهیم داشت. اما اگر ما همیشه بخواهیم منتظر قانون بمانیم، شرایط و مطالبات مردم با تاخیر روبه‌رو می‌شود. با توجه به اطلاعاتی که از سال 78 جمع‌آوری شده، مشخص شد که برای مقابله با کودک‌آزاری به یک خط تلفن اورژانس اجتماعی نیاز داریم. الان که به اینجا رسیده‌‌ایم، همه مسئولان متوجه شده‌اند که این خط باید همچنان به فعالیتش ادامه دهد درحالی‌که اگر ما می‌خواستیم ابتدا به‌دنبال تصویب قانون در این باره باشیم، ممکن بود زمان زیادی را از دست بدهیم و در کشور نیز با مشکلات بیشتر و پیچیده‌تری درباره آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو شویم.

  • هنوز وقت آن نرسیده که برای این تلاش جمعی، یک جایگاه قانونی تعریف شود؟

الان لایحه حمایت از کودکان در معرض آسیب با همکاری سازمان بهزیستی و قوه‌ قضاییه نوشته شده است. این لایحه که به لایحه مبارزه با کودک‌آزاری معروف شده، در حال حاضر از کمیسیون مربوطه در دولت به مجلس فرستاده شده است. در این قانون خط 123 پیش‌بینی شده که وزارت ارتباطات را ملزم به همکاری کرده است. مطمئنا این لایحه وقتی در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد، رای موافق نمایندگان را به همراه خواهد داشت که به محکم شدن جایگاه خط اورژانس اجتماعی کمک خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین