تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲

شاید شما هم در برخی مواقع شاهد این صحنه بوده‌اید که کودک یا نوجوانی با رعایت کامل جوانب ایمنی از خیابانی شلوغ می‌گذرد.این صحنه خوشایند چیزی نیست جز محصول آموزش‌های شهروندی.

متولیان امر سال‌هاست تلاش می‌کنند تا فرهنگ ترافیک را که بخشی مهم از آموزش‌های شهروندی است به‌طور زمینه‌ای در جامعه گسترش بدهند.در این میان اما گاه با صحنه‌هایی نظیر آنچه آقای حامد فوقانی برای ما ارسال کرده نیز مواجه می‌شویم؛ صحنه‌ای که باید آن را از منظر درجه‌بندی سنی برای مخاطبان با درجه بالای 18 سال مشخص کرد. در تصویر پیش رو با وجود 2خط عابر پیاده و بنر هشداری که از شهروندان تقاضا کرده است از گذرگاه خط‌کشی شده عبور کنند، باز شاهد این هستیم که 2شهروند بزرگسال همچنان از یک طرف خیابان دارند به آن سوی دیگر می‌روند و از طرف دیگر خودرویی نیز درست روی خط عابر پیاده - که محل توقف ممنوع است- متوقف شده و انگار در انتظار کسی است! را ستی به‌نظر شما این تصویر را چه کسانی نباید ببینند؟!

نوش دیروز و نیش امروز

یکی از سنت‌هایی که در روزگاری نه چندان دور در این شهر و به‌ویژه مراکز پر رفت‌وآمد در جریان بود، خرید و وقف آبسردکن‌هایی بود که در معابر عمومی گذاشته می‌شد تا مردم از آن استفاده کنند و البته دعایی برای رفتگان صاحب وقف کنند و آرزوی غفرانی. این سنت اما هنوز هم در گوشه و کنار شهر جاری است؛ آبسرد‌کن‌هایی که شهروندان تشنه را به جرعه‌ای گوارا میهمان می‌کنند. اما این روزها به خاطر اهمیت بهداشت فردی از سویی و وفور استفاده از بطری‌های آب یکبار مصرف، رفته رفته این آبسرد کن‌ها از سطح شهر رخت بر بسته‌اند. تصویری که یکی از شهروندان برای ما ارسال کرده است اما نشان از یکی از همین آبسردکن‌هایی دارد که به‌نظر می‌رسد روزگاری است که بلا استفاده مانده و دیگر تبدیل به عنصری زائد در مجموعه مبلمان شهری شده و حتی خودش عامل نازیبایی در چهره خیابان محسوب می‌شود. امیدواریم صاحب این آبسردکن خیلی زود به این نتیجه برسد که این دستگاه که روزگاری نوش جان رهگذران بوده حالا تبدیل به نیشی در چهره خیابان و چشم شهروندان شده است.

منبع: همشهری آنلاین