گروه حوادث: طعمه‌های مرد جاعل زمانی متوجه می‌شدند فریب یک تبهکار حرفه‌ای را خورده‌اند که کار از کار گذشته بود و آنها به اتهام همراه داشتن ویزا و گذرنامه جعلی به دام پلیس افتاده بودند.

مرد جوان و اعضای خانواده‌‌اش خوشحال از اینکه توانسته‌اند ویزای کشور دانمارک را بگیرند سوار هواپیمایی شدند که مقصدش کنیا بود. قرار بود بعد از رسیدن به کنیا، از آنجا به دانمارک بروند و زندگی جدیدی را شروع کنند.آنها برای به دست آوردن ویزا 10 هزار یورو به مردی به اسم محمد پرداخت کرده بودند و تصور می‌کردند تا رسیدن به آرزوهایشان چند ساعت بیشتر فاصله ندارند اما زمانی که هواپیما در فرودگاه کنیا به زمین نشست، راز ویزا و گذرنامه‌های جعلی آنها فاش شد و مرد جوان و اعضای خانواده‌‌اش دستگیر و به زندان منتقل شدند. اما بعد از چند روز با تلاش و رایزنی‌های کنسولگری ایران در کنیا، آنها از زندان آزاد شده و به تهران بر ‌گشتند و مرد جوان به محض رسیدن به کرج، نزد ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان تهران و البرز رفت تا از فردی که ویزاهای جعلی را به او فروخته بود، شکایت کند.

این مرد در تشریح اتفاقی که برای او و خانواده‌‌اش رخ داده بود، گفت: مدت‌ها بود که قصد داشتم به‌همراه اعضای خانواده‌ام به انگلستان مهاجرت کنم. یک روز که در اینترنت شرایط مهاجرت را جست‌وجو می‌کردم با فردی به اسم محمد آشنا شدم. او مدعی بود که در کار تهیه گذرنامه و ویزاست و به راحتی می‌تواند من و اعضای خانواده‌ام را به دانمارک بفرستد. شاکی ادامه داد: با محمد شروع کردم به چت کردن. او می‌گفت که در حال حاضر اقامت در انگلستان به صلاح نیست و پیشنهاد کرد که به دانمارک مهاجرت کنیم، بعد هم مدعی شد که در ازای دریافت 10هزار یورو می‌تواند من و همسر و فرزندم را به این کشور بفرستد.

من که فریب حرف‌های او را خورده بودم، با وی وارد معامله شدم و بعد از اینکه بخشی از پول و مدارکمان را به این مرد دادم، او گفت که گذرنامه‌ها و ویزاها را در قطر به من تحویل خواهد داد.
من هم قبول کردم و روز قرار همراه همسر و فرزندم راهی فرودگاه امام خمینی(ره) شدیم تا به قطر برویم. در فرودگاه محمد نیز با ما همراه شد و همگی به قطر رفتیم. در آنجا او گذرنامه‌های ما را گرفت و گذرنامه و ویزای کشور دانمارک را در اختیارمان قرارداد. بعد هم مدعی شد که با این مدارک می‌توانیم ابتدا به کنیا و از آنجا به دانمارک سفر کرده و زندگی جدیدی را در این کشور شروع کنیم.

شاکی افزود: بعد از رفتن محمد، همراه اعضای خانواده سوار هواپیما شدیم اما چند ساعت بعد وقتی هواپیما در فرودگاه کنیا به زمین نشست و به محل کنترل مدارک رفتیم، پلیس مستقر در فرودگاه عنوان کرد که همه مدارک ما جعلی است و به این ترتیب دستگیر شدیم. همان روز من و اعضای خانواده‌ام به زندان منتقل شدیم و وقتی مسئولان کنسولگری ایران متوجه شدند که ما ناخواسته در دام مرد جاعل گرفتار شده‌ایم، تلاش کردند و من و اعضای خانواده‌ام را به ایران بازگردانند.

با شکایت مرد جوان، تحقیقات ماموران برای شناسایی و دستگیری محمد شروع شد. از آنجا که متهم طعمه خود را در اینترنت شناسایی کرده بود، ماموران دریافتند که تنها راه دستگیری او، جست‌وجو در دنیای مجازی است. متخصصان پلیس فتا وارد عمل شدند و بعد از 2ماه بررسی‌های گسترده توانستند مرد کلاهبردار را در یکی از وبلاگ‌های فارسی زبان ردگیری کنند. با شناسایی این مرد جست‌وجوهای تخصصی ادامه یافت و وقتی ماموران توانستند محل زندگی محمد را در شهرستان کرج شناسایی کنند، وی در یک عملیات ضربتی دستگیر شد.

سرهنگ کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) استان البرز با بیان این خبر گفت: گرچه متهم بعد از دستگیری مدعی شد که هیچ جرمی مرتکب نشده اما بررسی سوابق او حاکی از آن بود که وی پیش از این هم به اتهام جعل گذرنامه و اسناد دولتی دستگیر و راهی زندان شده است.وی افزود: متهم بعد از مواجهه حضوری با شاکی پرونده، به کلاهبرداری از او و چند نفر دیگر اعتراف کرد و در حال حاضر بازپرس پرونده با صدور مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره او در روزنامه‌ها از شاکیان احتمالی خواسته برای شکایت به پلیس فتای استان البرز مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین