گروه بورس: شاخص بورس تهران در روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه 544‌ واحد یعنی معادل دو درصد افت کرد. کارشناسان معتقدند دلیل افت سنگین شاخص و نزول شاخص بورس تهران از ابتدای پاییز تاکنون، افزایش سرسام آور قیمت‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه است و اصطلاحا حباب بازار در طول این دو روز ترکیده است.

به گزارش همشهری، تبلیغات گسترده برای حضور بیشتر مردم در بورس و افزایش نقدینگی در کشور باعث شد تا از ابتدای سال‌ جاری مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس هجوم بیاورند. این موضوع موجب شد شاخص بورس تهران در فروردین‌ماه امسال یک شبه ره صدساله برود و ناگهان بیش از 14 درصد افزایش یافت. افزایش شدید قیمت‌ها در آن دوره باعث شد تا میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار، به محدوده 9 مرتبه برسد. در آن زمان تعداد معدودی از کارشناسان بازار نسبت به افزایش شدید قیمت‌ها به‌طور جدی هشدار دادند.

در همان زمان مسئولان بورس در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه آیا با افزایش میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار، بورس در منطقه خطر قرار نگرفته است؟ معتقد بودند که این موضوع صحت ندارد و میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار چندان بالا نرفته و حتی این میانگین پایین‌تر از میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار مسکن است. میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار که از تقسیم پیش‌بینی سود شرکت‌ها به قیمت سهم یک شرکت به دست می‌آید و به P/E معروف است در واقع نبض بازار سهام و نبض قیمت سهام یک شرکت را نشان می‌دهد. این نسبت بیانگر آن است که زمان بازگشت سرمایه‌گذاری چقدر است و سطح عمومی قیمت‌ها تا چه حد افزایش یافته است.

حباب قیمت‌ها ترکید

در همین رابطه شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل نزول شدید قیمت‌ها در بازار سهام گفت: من ابتدای سال نیز گفته بودم که قیمت‌ها در بورس با نرخ‌های متعادل همخوانی ندارد و به عبارت بهتر حباب قیمت به‌وجود آمده است.

وی افزود: ایجاد حباب قیمت‌ها ابتدای سال به‌دلیل رشد بیش از حد قیمت سهام شرکت‌ها باعث شد بستر قیمت‌ها ثبات نداشته باشد و نسبت قیمت به درآمد بازاربیش از حد افزایش یابد.

شایان آرانی تاکید کرد: نسبت قیمت به درآمد بازار سهام ایران براساس سابقه تاریخی گذشته عموما بین 4 تا 5/6 مرتبه بوده و هرگاه از این میزان بیشتر شده، قیمت‌ها اصطلاحا حبابی شده‌اند و پس از آن بازار سهام با سقوط مواجه شده است، بر این اساس این رویه در سال‌جاری نیز در بورس تهران تکرار شد.

وی تاکید کرد: میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار ابتدای سال در محدوده 7 تا 8‌مرتبه بود و قیمت‌ها به شکل حباب گونه‌ای بالا می‌رفت در چنین شرایطی انتشار یک خبر یا رویداد کوچک باعث عکس‌العمل ناگهانی بازار می‌شود و اصطلاحا قیمت‌ها به سمت اصلاح پیش می‌روند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در کشوری که نرخ تورم به‌طور رسمی 15درصد و به‌طور غیررسمی بیش از 20‌ درصد است میانگین نسبت قیمت به درآمد 7 تا 8‌ مرتبه برای بورس بالاست، بنابراین قیمت‌ها در حال حاضر به سمت اصلاح پیش می‌روند و هنوز هم جای اصلاح دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرایط کنونی تا اصلاح کامل قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد البته پیش‌بینی شرایط بازار برای آینده مشکل است چرا که عوامل دیگری نیز در نزول شاخص‌ها از جمله شرایط سیاسی، انتشار اخبار مختلف اقتصادی و همچنین تشدید فشار برای تحریم هم نقش دارند.

وی افزود: در چنین شرایطی بهترین شکل برای بازار این است که سود شرکت‌ها افزایش یابد تا میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار هم کاهش یابد. در چنین شرایطی هیچ کسی از جمله سهامداران خرد از کاهش سطح عمومی قیمت‌ها متضرر نخواهند شد و بازار به‌طور متعادل اصلاح می‌شود.

مسائل بیرونی

در همین رابطه محمد غفار پور مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت هم به همشهری گفت: وضع جاری بورس به‌دلیل مسائل بیرونی و اخباری که در سطح جامعه منتشر می‌شود اینگونه است و این اخبار بر بازار سرمایه تاثیر منفی دارد.

وی افزود: آنچه مسلم است این شرایط سپری می‌شود و همان طور که بورس بار‌ها دچار رکود شده و بار دیگر به شرایط طبیعی بازگشته بار دیگر نیز روال عادی خود را پیدا خواهد کرد.

بورس، گزینه مناسب

شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا اما نظر متفاوتی دارد. او معتقد است: هنوز هم بازار سرمایه در میان سایر بازارهای رقیبی گزینه برتر است.وی افزود: با انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورس، خبرهای خوبی به گوش سهامداران خواهد رسید.

مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا گفت: بازار طلا یکی از بازارهای موازی و رقیب بازار سرمایه است، بازاری که به‌دلیل معامله طلا به‌صورت قراردادهای آتی دیگر جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد چراکه سرمایه‌گذاران با حضور در معاملات آتی طلا می‌توانند بدون خرید سکه بیشترین بازده را به دست آورند.

منبع: همشهری آنلاین