همشهری آنلاین: یک افسر بلندپایه ارتش عراق اعلام کرد که ژنرال‌های آمریکایی در واکنش به مخالفت بغداد با اعطای مصونیت به نظامیان آنها و تداوم اشغالگری، پایگاه نظامی مجهز "دیالی" را پس از سوزاندن تحویل دادند و دلیل آن را ناسپاسی عراقی‌ها عنوان کردند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "النخیل"، یکی از افسران بلندپایه ارتش عراق اعلام کرد که بغداد یک پایگاه نظامی آمریکایی سوخته شده را در دیالی تحویل گرفته است.

وی افزود: این پایگاه نظامی آمریکا بسیار پیشرفته و مجهز بود اما آمریکایی‌ها چند روز پیش و قبل از ترک عراق به مقصد کویت، این پایگاه را سوزانده و سپس یک تاسیسات سوخته را به بغداد تحویل دادند.

این افسر بلندپایه که خواست نامش فاش نشود گفت: ارتش آمریکا که بطور کامل بر تشکیل سرویس‌های مبارزه با تروریسم عراق نظارت داشت، وعده داده بود که این پایگاه نظامی مجهزخود در دیالی را در اختیار این سرویس‌ها قرار دهد، اما در پی اختلافات موجود میان "اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق درباره اعطای مصونیت به مربیان نظامی آمریکایی در عراق پس از 2011 و مخالفت شدید مالکی با این امر، ژنرال‌های آمریکایی خشمگین شدند و به این عصبانیت اکتفا نکردند و به قولی که به طرف عراقی داده بودند، وفا نکردند و پایگاه نظامی مذکور را به آتش کشیدند.

وی افزود: زمانی که ما این پایگاه را بعنوان یکی از مجهزترین پایگاه‌های نظامی تحویل گرفتیم، دیدیم که تمام تجهیزات این پایگاه یا از آن خارج شده‌اند و یا به آتش کشیده شده‌اند . این اقدام برای ما غافلگیر کننده بود. زمانی که از آمریکایی‌ها دلیل را پرسیدیم، گفتند: ما به شما چیزی نخواهیم داد،شما ناسپاسید.

منبع: همشهری آنلاین