تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰

ریسک سیستماتیک بورس به شدت در حال افزایش یافتن است و به‌نظر نمی‌رسد با سازوکارهای معمول دوره‌های کاهشی بازار از طرف متولیان بازار بتوان مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها و خروج سرمایه‌ها از بورس شد.

 

غالب شدن ترس معامله‌گران بورس بر حمایت سفارشی برخی حقوقی‌ها به وضوح در برتری عرضه‌ها بر تقاضا نمایان است.

صورت مسئله به‌طور واضح در محل امن دیگری به نام دلار نهفته است. تعیین نشدن تکلیف سیاست دولت در قبال بازار ارز، بعد از چندین ماه وعده و وعید دادن برای کاهش قیمت دلار و اعلام نشدن سیاست بانک مرکزی درباره سرنوشت نرخ برابری پول ملی در برابر دلار، در کنار تهدید برخی کشورهای اروپایی مبنی بر تحریم خرید نفت از ایران، طبیعتا ذهن تحلیلگر سرمایه‌گذاران را به این سمت هدایت می‌کند که بانک مرکزی در آینده‌ای نزدیک با کمبود منابع ارزی خصوصا دلار روبه‌رو خواهد شد و توانایی به فعل تبدیل کردن تزریق دلار به بازار تشنه ارز را نخواهد داشت و از این رو جریان نقدینگی بیش از پیش به سرعت به سمت دلار خواهد رفت. کما اینکه در جذب نقدینگی‌های بیش از 300هزار میلیارد تومانی کنونی اقتصاد کشور به‌نظر می‌رسد دلار گوی سبقت را از همه رقیب‌های رسمی خود ربوده و در شرایط کنونی به جای حمایت بی‌چون و چرا از ویترین اقتصاد کشور، انتشار اوراق مشارکت بیش از 500 میلیارد تومانی سیگنال مضاعف برای تحریک سرمایه برای خروج از بورس صادر می‌کند.

رایزنی متولیان بورس با مدیران بانک مرکزی و دولت در خصوص تأثیرات مخرب مشخص نشدن وضع نرخ دلار بر پیکره بی‌جان بورس و اتخاذ سازوکارهای بنیادی برای شرایط کنونی بورس و شفاف‌سازی‌ در این زمینه حداقل کاری است که می‌توان برای جلوگیری از زیان بیشتر سرمایه‌گذاران بورس انجام داد.

ضمن اینکه متولیان بورس می‌توانند با انجام اقداماتی در خصوص بازبینی قوانین و ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از خروج بیشتر سرمایه از این صندوق‌ها و کاهش کارمزد معامله‌گران آنلاین جهت افزایش تعداد معاملات و افزایش حجم و ارزش معاملات، تا حدی مانع از ریزش سریع قیمت‌ها و هدایت سرمایه از بورس به سمت دلار و طلا شوند.

* مهدی آزادواری - کارگزار بورس تهران

منبع: همشهری آنلاین