گروه بورس: ارزش قرارداد‌های آتی سکه طلا در بورس کالای ایران در آستانه سه‌سالگی معاملات آتی سکه به 6 هزار و 300 میلیارد تومان معادل4.5میلیارد دلار رسید.

بورس

به گزارش همشهری، معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای روز گذشته سه‌ساله شد. 5 آذر ماه سال 1387 معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا رسما آغاز شد و از آن زمان تا‌کنون معاملات این محصول گرانبها به‌طور قابل‌توجهی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. قرارداد آتی حالت تکامل یافته قرارداد سلف است که از طرفین قرارداد، سپرده‌ای به‌عنوان حاشیه اطمینان گرفته می‌شود تا ملزم به اجرای تعهدات خود شوند. به این‌ترتیب، پس از امضای قرارداد، خریدار موظف است بخشی از قیمت نهایی را به‌صورت پیش‌پرداخت بپردازد. فروشنده نیز در تاریخ موعد، نسبت به تحویل تمام کالا اقدام کرده و خریدار مابقی تعهدات خود را هم در زمان موعد نهایی پرداخت می‌کند.

جهش خیره‌کننده

تازه‌ترین اطلاعات از میزان معاملات طلا در بورس کالا نشان می‌دهد به‌دنبال افزایش قیمت سکه طلا و همچنین رشد قیمت جهانی این محصول، حجم قرارداد‌های آتی طلا در سال‌جاری به نحو خیره‌کننده‌ای افزایش یافته و این رقم از مرز 5 هزار و 300 میلیارد تومان معادل3.8میلیارد دلار هم عبور کرده است. ضمن اینکه از زمان راه‌اندازی معاملات آتی سکه تاکنون 6 هزار و 300 میلیارد تومان معادل4.5 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 1370 تومان) قرارداد آتی سکه در بورس کالا مورد مبادله قرار گرفته است.این موضوع همچنین بیانگر آن است که انتظار رشد سودآوری در بازار‌های دیگر نظیر بورس اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی کاهش یافته و سرمایه‌گذاران در حال کوچ کردن به سمت بازار سکه و همچنین معاملات اوراق آتی سکه هستند.

در همین رابطه امید فرمان‌آرا، کارشناس قرارداد‌های آتی بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: معاملات آتی سکه طلا از روز 5 آذر ماه سال 1387 در بورس کالا آغاز شد و از آن زمان تاکنون یک میلیون و 170‌هزار و 678 قرارداد به ارزش 63 هزار و 785 میلیارد ریال دادوستد شده است.وی با بیان اینکه حجم و ارزش معاملات آتی سکه در سال‌جاری رشد بسیار زیادی داشته است، افزود: از ابتدای سال تاکنون 919 هزار و 290 قرارداد آتی سکه طلا به ارزش 53 هزار و 523‌میلیارد ریال در بورس کالا منعقد شده که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.به گفته وی در مدت مشابه سال گذشته تعداد 98 هزار و 562 قرارداد به ارزش 3 هزار و 221 میلیارد ریال در بورس کالا دادوستد شده بود.

قرارداد‌های آتی چیست؟

فرمان‌آرا درباره قرارداد‌های آتی سکه توضیح داد: قرارداد‌های آتی عبارت است از یک قرارداد استاندارد که طی آن دوطرف قرارداد به خرید یا فروش یک کالای مشخص به قیمت مشخص و در یک زمان تعیین شده در آینده تعهد می‌کنند.وی در مورد استاندارد‌های قرارداد‌های آتی سکه طلا در بورس کالا گفت: قرارداد‌های آتی سکه طلا در بورس کالا مشتمل است بر سکه تمام بهار آزادی طرح امام(ره) ضرب سال 1386 که هر قرارداد مشتمل بر 10 سکه و سررسید هر قرارداد نیز 2 ماه است.

مفهوم قیمت‌ها در بازار آتی

کارشناس قرارداد‌های آتی بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت قرارد‌ادهای آتی سکه می‌تواند تعیین‌کننده قیمت بازار باشد و آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند بر پایه معاملات آتی برای خرید این محصول اقدام کنند، گفت: عموما قرارداد‌های آتی به‌عنوان بهترین پیش‌بینی‌کننده قیمت در آینده معرفی می‌شوند اما یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند صرفا به قیمت این کالا در آینده تکیه کند چراکه قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند. وی افزود: قیمت قرارداد آتی می‌تواند کلیت بازار را به سرمایه‌گذاران نشان دهد اما نمی‌تواند ملاکی باشد برای تعیین قیمت.

 

کد خبر 152251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز