گروه اقتصادی: آشفتگی واردات میوه و مرکبات موجب شده تا برخی مسئولان از احتمال ثبت سفارش پرتقال و واردات هلو به کشور خبر دهند.

سه شنبه معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه واردات میوه به وزارت صنعت ربطی ندارد، در مورد فرافکنی وزارتخانه‌ها و گمرک و شانه‌خالی کردن این سازمان‌ها از مسئولیت واردات میوه‌های ممنوعه گفت: براساس آمار گمرک هیچ‌گونه واردات میوه لوکس نظیر هلو، شلیل و شفتالو صورت نگرفته است، این در حالی است که اگر چرخی در بازار بزنید می‌بینید که این میوه‌ها در واحد‌های خرده‌فروشی توزیع می‌شود.

محمد قبله افزود: این موضوع 2حالت می‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه میوه‌های مذکور به‌صورت قاچاق وارد شود که احتمال آن وجود دارد و دیگر اینکه در گمرک هلو را به اسم پرتقال وارد کنند.

وی تصریح کرد: اگر میوه‌های ممنوعه به‌صورت قاچاق وارد کشور ‌شود مسئول رسیدگی به آن ستاد قاچاق است و درصورتی که هلو را به جای پرتقال وارد ‌کنند نیز مسئول آن گمرک است، همچنین هر گونه وارداتی که با مجوز صورت ‌گیرد آن مجوز را وزارت جهاد صادر کرده است. با این روند نمی‌دانیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در کجای این معادله قرار دارد.

براساس این گزارش با گذشت چند هفته از تخلیه 22 تریلی پرتقال و نارنگی ترکیه‌ای به وزن 400 تن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران هیچ کس پاسخگوی این تخلف در فصل برداشت مرکبات داخلی نبوده و مسئولان دیدگاه‌های متناقضی مطرح می‌کنند. به‌رغم دیدگاه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیگیری واردات بی‌رویه میوه‌های ممنوعه در نشست سه شنبه کمیسیون کشاورزی با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و مسئولان گمرک و سازمان بازرسی کل کشور، مسئولان دستگاه‌های اجرایی از بار مسئولیت این اقدام غیرقانونی شانه خالی کرده و برخی دیگر از واردات هلو به اسم پرتقال خبر می‌دهند.

این دیدگاه قبله در حالی مطرح شده که پیش از این یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به واردات 22 تریلی پرتقال و نارنگی ترکیه‌ای به وزن 400 تن اعلام کرده بود، ثبت سفارش این کالا در یکی از استان‌های شمال غرب صورت گرفته و مربوط به زمانی بوده که هنوز ممنوعیت ثبت سفارش ابلاغ نشده بود، بنابراین کسی که ثبت سفارش کرده می‌تواند کالا وارد کند اما با توجه به اتفاقی که افتاده سازمان توسعه تجارت قرار است محدودیت زمان‌بندی در نظر بگیرد تا میوه در فصل برداشت محصول وارد نشود.

درخواست برخورد با متخلفان

مدیرعامل مجمع‌ هماهنگی تشکل‌های کشاورزی واردات بی‌رویه را عامل پایین بودن سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دانست و خواستار برخورد قاطع با متخلفان واردات میوه شد.

علیرضا بزرگی با بیان اینکه واردات غیرکارشناسی و بی‌رویه محصولات کشاورزی صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره بخش کشاورزی وارد کرده است، گفت: دیدگاه سازمان توسعه تجارت مبنی بر تشکیل کمیته در این زمینه نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است.

وی تصریح کرد:‌ درحالی‌که طبق ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری، مجوز واردات محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و واردات میوه طی یک سال و نیم اخیر ممنوع اعلام شده است، امسال از مبادی قانونی انواع میوه همزمان با فصل برداشت داخلی وارد شده است.

منبع: همشهری آنلاین