گروه اقتصادی: واردات 200 کانتینر مرکبات ممنوعه در فصل برداشت واکنش دست‌اندرکاران بخش تولید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به‌دنبال داشته است.

ناصر ابراهیمی،

 این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارنظرها، مهدی غضنفری از احتمال واردات قاچاق میوه‌های ممنوعه خبر داد. در این‌باره با ناصر ابراهیمی، مدیرکل سابق دفتر واردات گمرک ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما مباحث اخیر مطرح در زمینه واردات میوه‌های ممنوعه ریشه در چه مسائلی دارد؟

باید توجه کرد که برای واردات هر کالای صنعتی، کشاورزی و... قبل از رسیدن به مرحله گمرک، باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این واردات ثبت سفارش صورت گیرد. از سوی دیگر برای ورود برخی کالاها مانند میوه شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود همانطور که براساس قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی ورود میوه و مرکبات منوط به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی شده و این وزارتخانه متولی اصلی در این زمینه است. با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش میوه به جز موز از ابتدای خرداد ماه امسال، آنچه مسلم است این میزان میوه پس از ثبت سفارش و به شکل قانونی وارد کشور شده است.

  • با توجه به رویکردهای متناقض وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات میوه، امکان واردات قاچاق این میزان میوه تا چه حد است؟

واردات غیرقانونی و قاچاق هر کالایی در شرایطی صورت می‌گیرد که اختلاف قیمت فاحشی بین کالای وارداتی و تولید داخل وجود داشته باشد. بر این اساس در طول دوران فعالیت خود در گمرک ایران نشنیده‌ام که میوه به‌صورت قاچاق وارد شده باشد. همچنین با توجه به اینکه میوه و مرکبات از جمله کالاهای حجیم و فساد‌پذیر بوده و نیازمند انجام قرنطینه و وسایل حمل‌ونقل مجهز به سردخانه است و از سوی دیگر اختلاف قیمت مرکبات تولید داخل و وارداتی چندان زیاد نیست، واردات غیرقانونی و قاچاق حجم وسیعی از میوه و مرکبات بدون ثبت سفارش، مطلقا امکان ترخیص از گمرک را ندارد اما از آنجا که کالاها از زمان ثبت سفارش 6 ماه برای واردات مهلت دارند این احتمال وجود دارد که مرکبات مذکور قبلا ثبت سفارش و اکنون وارد شده باشد.

  • با توجه به ممنوعیت واردات مرکبات از خرداد ماه حتی درصورت ثبت سفارش قبلی نیز باید این کار در ابتدای امسال صورت گرفته باشد که بیش از 6 ماه است، آیا امکان انجام این واردات با ثبت سفارش قبلی دور از ذهن نیست؟

ممکن است ثبت سفارش در اردیبهشت ماه صورت گرفته باشد. از سوی دیگر امکان تمدید مهلت ثبت سفارش برخی کالاها نیز وجود دارد اما با توجه به ممنوعیت ثبت‌سفارش میوه از خرداد ماه این احتمال در مورد واردات میوه و مرکبات ضعیف است.

  • با این شرایط واردات میوه‌های ممنوعه به شکل رسمی صورت گرفته است؟

بعید می‌دانم این حجم میوه به شکل قاچاق وارد شده باشد و این میزان میوه وارداتی قطعا مراحل قانونی را طی کرده است. واردات حجم وسیعی از مرکبات بدون طی کردن مراحل قرنطینه همانند برخی کالاها نیست که توسط مسافرین به کشور صورت می‌گیرد.

  • اما گمرک می‌گوید مصوبه ممنوعیت واردات میوه را دریافت نکرده است؟

ورود 200 کانتینر مرکبات به کشور پس از ثبت سفارش صورت گرفته است اما این احتمال نیز وجود دارد که وارد‌کنندگان با دور زدن قانون نسبت به انجام این کار اقدام کرده باشند. آنچه مسلم است با توجه به میزان تولید و تنوع میوه‌های تولید داخل، واردات میوه در فصل برداشت ظلم به کشاورزان بوده و جای تأسف بسیار دارد.

کد خبر 151920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز