گروه ادب و هنر: سی‌امین جشنواره فیلم فجر در حالی در بهمن امسال برگزار خواهد شد که بخش بین‌الملل این دوره با تغییراتی مواجه می‌شود.

امسال قرار است حضور کشورهای مسلمان در جشنواره فیلم فجر پررنگ‌تر از سال‌های گذشته باشد و به این منظور بخش تازه‌ای نیز به جشنواره اضافه شده است. بر اساس آنچه امیر اسفندیاری، مدیر امور بین‌الملل جشنواره عنوان کرده این بخش ویژه مسابقه سینمای کشورهای اسلامی است و از جمله نوآوری‌های جشنواره امسال محسوب می‌شود. اسفندیاری در حالی که حدود 53روز تا آغاز سی‌امین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، گفت: بخش «در جست‌وجوی سعادت» با توجه به تحولات و اتفاقات اخیر کشورهای اسلامی و در راستای تقویت مناسبات و پیوندهای هنرمندان و سینماگران جهان اسلام تعریف و پیش‌بینی شده و با گذشت اندک‌زمانی از اعلام فراخوان، تاکنون استقبال قابل توجهی از این بخش صورت گرفته است.

مدیر امور بین‌الملل جشنواره در گفت‌وگویی به تشریح رویکردها و برنامه‌های بخش سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: بخش سینمای جهان جشنواره سی‌ام در قالب جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)، جلوه گاه شرق (ویژه مسابقه سینمای آسیا)، در جست‌وجوی سعادت (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی)، ققنوس زرین همگرایی در آسیا(جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی)، بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) و بخش‌های غیررقابتی جشنواره جشنواره‌ها، بازار بین‌المللی فیلم، مرور و نشست‌ها به اجرا در می‌آید.

وی گفت: بخش جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل) با هدف شناخت و ارزیابی آنگونه از توانایی‌ها و ظرفیت‌های انسانی که موقعیت یگانه انسان را در جهان متمایز می‌سازد و با عنایت به شرایط ویژه دنیای امروز و با رویکرد مضمونی ظلم‌ستیزی، عدالت خواهی، حقوق بشر و بیداری ملت‌ها، برگزار خواهد شد. همچنین، سیمرغ بلورین و جایزه ویژه جشنواره برای بهترین فیلم با رویکرد بیان و تأثیرات بیداری اسلامی برای این بخش پیش‌بینی شده است.

اسفندیاری با اشاره به‌عنوان «جلوه‌گاه شرق»، شناخت و ارتقای جایگاه آسیا در سطح تولیدات سینمای این قاره را هدف این بخش ذکر کرد و افزود: در این بخش 3 سیمرغ و یک دیپلم افتخار توسط 5 داور در نظر گرفته می‌شود.

اسفندیاری گفت: ستاد جشنواره از میان فیلم‌های حاضر در 2 بخش رقابتی بین‌الملل، جایزه ویژه‌ای را به بهترین فیلم با مضمون ایمان، امید و بصیرت که تصویرگر عظمت اسلام و مسلمانان باشد، اهدا می‌کند.

فیلم‌هایی که در راه جشنواره‌اند

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، امسال صاحبان فیلم‌ها تا پایان آذرماه فرصت دارند فرم شرکت در جشنواره را پر کنند و آخرین مهلت ارسال آثار نیز دی‌ماه اعلام شده؛ اقدامی که هدف از آن برگزاری منظم جشنواره است؛ جشنواره‌ای که در دوره‌های اخیر با بی‌نظمی برگزار شده ولی دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر قول داده امسال نظم، حرف اول و آخر را در برپایی این رخداد سینمایی بزند. با این حساب باید دید چه فیلم‌هایی می‌توانند خود را به ماراتن امسال سینمای ایران برسانند.

اکباتان

فیلم سینمایی «اکباتان» به کارگردانی مهرشاد کارخانی که 16 آذر در شهرک اکباتان کلید خورده است تلاش دارد خود را به فیلم فجر برساند.فیلمبرداری این فیلم که چهارمین کار بلند سینمایی کارخانی است هم‌اکنون در شهرک اکباتان ادامه دارد. به‌زودی تدوین و دیگر مراحل فنی اکباتان نیز آغاز می‌شود تا برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده نمایش شود.این فیلم اقتباسی آزاد از فیلم فرار از تله مرحوم جلال مقدم است که در فضای مدرن و امروزی شهر تهران شکل می‌گیرد. شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، مانی حیدری، سروش صحت و پوراندخت مهیمن از بازیگران این فیلم هستند.

من همسرش هستم

فیلم سینمایی «من همسرش هستم» به کارگردانی مصطفی شایسته برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش می‌شود.صداگذاری این فیلم توسط بابک شکیبا در مرحله پایانی قرار دارد و به‌زودی آهنگساز نیز مشخص خواهد شد. عوامل تولید من همسرش هستم فرم حضور در سی‌امین جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند. نیکی کریمی، مصطفی زمانی، میترا حجار، لادن طباطبایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و بازیگران خردسال پروژه شایان جلالی و محمدپارسا قراخانلو هستند. مصطفی شایسته تهیه‌کنندگی فیلم‌های بی‌پولی، کنعان، کافه‌ستاره، بوتیک و... را برعهده داشته است و من همسرش هستم نخستین فیلم وی در حوزه کارگردانی محسوب می‌شود.

یکی می‌خواد باهات حرف بزنه

فیلمبرداری «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» به کارگردانی منوچهر هادی در شمال و کرمان به پایان رسید و هم‌اکنون گروه در تهران کار را دنبال می‌کنند. فیلمبرداری این فیلم از نیمه گذشته است و هم‌اکنون گروه در بیمارستانی حوالی بلوار ارتش کار را دنبال می‌کنند و تمام بازیگران نیز جلوی دوربین رفته‌اند. در این فیلم شهاب حسینی، آناهیتا نعمتی، حمیدرضا پگاه، یکتا ناصر، مرتضی کوهی، شهین تسلیمی، مجید درستی، سارا اسماعیل‌پور و هانیه غلامی به ایفای نقش می‌پردازند. یکی می‌خواد باهات حرف بزنه با مضمون اجتماعی و درباره پیوند اعضاست. منوچهر هادی پیش از این ساخت فیلم سینمایی قرنطینه را برعهده داشته است.