همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: درست دو سال قبل بود که گواردیولا تنها جامی را که بارسلونا در ویترین افتخارتش کم داشت، برای این تیم به ارمغان آورد: جام قهرمانی باشگاه‌های جهان.

کاتالان‌ها با هدایت مربی جوانشان در یک فینال فراموش‌نشدنی در مقابل استودیانتس د لاپلاتا، پس از گل تساوی‌بخش دیرهنگام در وقت‌ قانونی، در وقت‌های اضافه به پیروزی و قهرمانی رسیدند.

حالا بارسا خود را برای تکرار این قهرمانی آماده کرده است. پس از برتری در کلاسیکو در روز شنبه (19 آذر) در برابر رئال مادرید، آنها به سوی ژاپن پرواز کردند تا در مرحله نیمه نهایی این جام با تیم السد قطر روبرو شوند.

در آستانه این بازی پپ گواردیولا، مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت فیفا در خصوص اهدافش در مهم‌ترین جام باشگاهی جهان انجام داده است.

• آقای گواردیولا،‌انتظاراتتان از این تورنمنت چیست؟

• مسلما هدف کسب مقام قهرمانی است. ما باید در بهترین شرایط باشیم و در این راستا وظیفه من این است که بازیکنان را از لحاظ روحی متوجه اهمیت این تورنمنت بکنم. طبعا باید از حریفانمان شناخت پیدا کنیم و بازی خوبی در نیمه نهایی انجام دهیم. با کمک تاکتیک و حس جاه‌طلبی‌مان می‌خواهیم دوباره قهرمانی این جام را از آن خودمان کنیم.

• این بازی‌های درست بعد از دوئل با مادرید برگزار می‌شود. آیا دشوار نیست که در این مدت کوتاه دو دیدار سنگین را انجام دهید؟

• صادقانه بگویم، ‌ما برای این موارد آمادگی نداریم، ولی ما همیشه سعی می‌کنیم در هر بازی تا جایی که ممکن است خوب بازی کنیم. به علاوه برای تیمی مثل ما مشکل این است که آماده‌سازی پیش از فصل نداشته‌ایم. این بدین معنی است که باید بیشتر کار کنیم تا دوباره به شرایط مطلوب برسیم. باز هم تکرار می‌کنم: ما برای همه بازی‌ها با تمام توان به میدان می‌رویم.

• شما یک سفر 13 ساعته را پشت سر گذاشته‌اید و باید با یک اختلاف ساعت زیاد کنار بیایید. آیا این یک معضل برای تیم به شمار می‌رود؟ آیا زمان کافی برای رسیدن به شرایط ایه‌آل را دارید؟

• این خیلی مشکل است. خود من به عنوان بازیکن آن را تجربه کرده‌ام. هماهنگ شدن با تغییر ساعت بسیار دشوار است،‌ به خصوص با خستگی ناشی از یک سفر طولانی مدت. دو سال قبل به ابوظبی رفتیم که اختلاف آن فقط دو ساعت بود، ‌اینجا اما خیلی بیشتر است. متاسفانه زمان‌بندی بازی‌ها هم خیلی فشرده است و زمانی که در اختیار داریم خیلی کم است. ولی خب باید با شرایط کنار بیاییم. البته این نباید به گله و شکایت سوء تعبیر شود. همین بودن در اینجا یک امتیاز است، افتخار نماینده اروپا بودن. و ما خیلی خوشحال خواهیم شد که قهرمان این تورنمنت شویم.

• بارسلونا در مقابل السد از پیش برنده به نظر می‌رسد. چگونه باید از احساس غرور بازیکنان جلوگیری کرد؟

• از طریق کار زیاد، و قبل از هر چیز، بررسی وضعیت حریف. باید از لحاظ روحی آماده شد، بازی‌های آنها را دید و در نهایت تصمیم گرفت که چه باید کرد تا در مقابل آنها پیروز شد. این وظیفه من است که تا جای ممکن از حریف اطلاعات به دست بیاورم تا در مقابل آنها غافلگیر نشویم. و در نهایت باید آن را به بازیکنان منتقل کنم. مسلما آن موقع باید بسته به انتظاری که از ما می‌رود، با شرایط مسابقه تطبیق پیدا کنیم بدون این که از فلسفه خود عقب‌نشینی کنیم.

• آِیا این اواخر در ژاپن بوده‌اید؟ در خصوص این کشور و مردمش چگونه فکر می‌کنید؟

• من یک سال پیش اینجا بودم تا مسابقه فینال جام تویوتا را در مقابل تیم سائو پائولو بازی کنیم، و آشنایی زیادی با اینجا ندارم. ژاپن کشوری با فرهنگی جالب است، و من علاقه‌مندم بیشتر با آن سرو کار پیدا کنم. ما یک هفته در یوکوهاما خواهیم بود و سعی می‌کنیم رستوران‌های خوب را امتحان کنیم و با مردم آشنا شویم.

• برای همه این کارها وقت دارید؟ اما بازیکنان همیشه گله می‌کنند که در تورنمنت‌های کوتاه مدت زمانی برای آشنایی با جایی را ندارند.....

• من دوست ندارم که تمام مدت در هتل بمانیم. چون خسته از یک سفر طولانی هستیم، روزهای زیادی در اختیار نداریم. بنابراین از همین زمانی که داریم استفاده می‌کنیم تا کاری بیشتر از تنها به فوتبال فکر کردن، انجام دهیم. می‌خواهیم بدون فراموش کردن هدف اصلی‌مان، تفریح بکنیم.

• می‌دانید که در ژاپن یک زلزله بزرگ به وقوع پیوسته. یک فاجعه طبیعی وحشتناک که این کشور یواش یواش به آرامش پس از آن دست پیدا کرده است. آیا برای این مردم پیامی دارید؟

• بله، من وقتی خبر را شنیدم خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. اینها اتفاقاتی هستند که هیچکس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. من امیدوارم ژاپن که یک کشور قدرتمند است، بازهم به آرامش و آسایش برسد. ما خیلی خوشحال می‌شویم که با مردم و سنت‌های این کشور آشنا شویم. من معتقدم با حمایت همه، این کشور دوباره به وضعیت عادی بازمی‌گردد. وقتی یک فاجعه طبیعی اتفاق می‌افتد،‌ کسی نمی‌تواند کاری بکند. ما فقط باید سعی کنیم با کمک تکنولوژی این وقایع را پیش‌بینی کنیم و پس از آن هم تلاش کنیم تا دوباره رو به جلو حرکت کنیم.

• و فوتبال هم در این مواقع کمک می‌کند، اینطور نیست؟

• مسلما. مثل یک تئاتر، یک سینما و یک غذای خوب. در آخر انسان باید سعی ‌کند خود را در این مواقع سرگرم کرده و تفریح کند تا زندگی را پربارتر کرده و اوقات خوبی را سپری کند. خوشبختانه فوتبال ما می‌تواند به آن کمک کند. ما می‌خواهیم مردم ژاپن از نمایش بارسلونا لذت فراوانی ببرند و طبیعتا با یک پیروزی به خانه برگردیم.

منبع: همشهری آنلاین