گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی که در پنجاه‌ویکمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها سخن می‌گفت، درباره اغلب موضوع‌های مورد اشاره‌اش، گلایه‌هایی را با شنوندگان خود در میان گذاشت.

اسماعیل احمدی مقدم، نخست گفت: در حوزه ترافیک الگوی حمل‌و نقل کشور فاقد آینده‌نگری است. وی با بیان اینکه یک‌سوم تلفات حوادث راهنمایی و رانندگی درون شهرها اتفاق می‌افتد، خبر داد: 45 درصد کشته‌های این تصادفات، عابران پیاده و موتورسوارها هستند. او با تاکید بر این موضوع که بیشترین تلفات در 30 کیلومتر جاده ورودی به شهرها اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: شهرداری این محدوده را جزو شهر نمی‌داند. در حالی این موضوع بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی محل چالش است. احمدی‌مقدم در ادامه پیشنهاد داد: شهرداری‌ها با هزینه خود برای موتورسواران کلاه ایمنی مجانی تهیه کنند، زیرا این اقشار از کم‌بضاعت‌ترین افراد جامعه و اغلب نان‌آور خانواده هستند.

به پلیس زمین نمی‌دهند

احمدی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه در طراحی‌های فضای شهری طرح جامعی وجود ندارد، تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله در حال حاضر این است که ساختمان‌های بسیاری به‌وسیله راه به هم متصل می‌شوند، بدون اینکه درباره مدرسه، کلانتری و درمانگاه، فکری اندیشیده شود. او گفت: تقریبا برای نیروی انتظامی هیچ جایی دیده نمی‌شود و باید با مخلصم، چاکرم برای نیروی انتظامی زمینی تهیه کنیم. این در حالی است که اعتبارات عمرانی این نیرو از سال 80 تا 90 تغییری نکرده است و پاسخگو نیست.

امداد، یکپارچه نیست

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم یکپارچه‌سازی امداد در کشور گفت: در اغلب کشورها امداد متمرکز است اما در کشور ما به این صورت نیست و ما هم درخواست تمرکز آن را نداریم چون در کارهای خودمان هم مانده‌ایم اما می‌توان با مدیریت نرم‌افزاری، اورژانس، آتش‌نشانی و سایر مراکز امدادی را تحت یک مدیریت یکپارچه درآورد. احمدی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه کشور ایران از لحاظ تعداد بالگرد جزو 10 کشور نخست دنیاست، گفت: در مسئله امداد امکانات بدی نداریم اما نیاز به تمرکز و یکپارچگی نرم‌افزاری در امور امدادی احساس می‌شود و شهرداری‌ها می‌توانند سهم بسزایی در این زمینه داشته باشند.

سهمیه بنزین ماشین پلیس 10 لیتر است

احمدی‌مقدم در این جلسه به پرسش‌های برخی اعضای شورای‌عالی استان‌ها پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشی درباره کمین گذاشتن ماشین‌های پلیس راهور گفت:‌ هنگامی که این موضوع مطرح می‌شود، گویی به مردم حق تخلف داده می‌شود و این در حالی است که پلیس وظیفه برخورد با تخلف را دارد و باید در مکان حادثه‌خیز قرار داشته باشد و اساسا به‌دنبال حل این موضوع از طریق ابزارهای الکترونیک و مراقبت‌ها هستیم تا پرسنل نیروی انتظامی در جاده‌های خطرناک مستهلک نشوند و باید گفت، سالانه پلیس راهنمایی و رانندگی چندین شهید در این راه‌ها می‌دهد.

وی با بیان اینکه با ماموران متخلفی که تقاضای امکانات از مردم می‌کنند، برخورد می‌کنیم، افزود: در گذشته به‌دلیل فقر امکانات توسط برخی ماموران این موضوع مطرح می‌‌شد اما در حال حاضر در شرایطی نیستیم که بهانه بیاوریم. احمدی‌مقدم همچنین با بیان اینکه سهمیه سوخت خودروهای نیروی انتظامی روزانه 10 لیتر است، عنوان کرد: نمی‌توان انتظار بیشتری از این خودروها داشت.

منبع: همشهری آنلاین