همشهری آنلاین: رئیس شورای عالی استانها ‌با اشاره به 30 برابر شدن حق بیمه‌ کارگران ساختمانی، این موضوع را موجب رکود در نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و خواستار تجدید نظر مجلس شورای اسلامی درباره‌ این مصوبه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی چمران در نطق پیش از دستور خود در  پنجاهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که صبح روز پنجشنبه در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به نامه‌های متعددی که از سوی اعضای شوراهای شهر و استان در خصوص 30 برابر شدن حق بیمه‌ کارگران ساختمانی دریافت کرده است اشاره کرد و گفت: بسیاری از اعضای شوراها اعتقاد دارند که 30 برابر شدن حق بیمه کارگران ساختمانی معضلی برای صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود و ضربه‌ سنگین و محکمی به آبادانی کشور در صنعت ساختمان سازی وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها 9 درصد کارگران ساختمانی کارت مهارت فنی دارند، اظهار کرد: شمار قابل توجهی از کارگران ساختمانی به صورت فصلی فعالیت می‌کنند.

چمران با اشاره به اینکه این موضوع را با نمایندگان کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته‌ایم، اظهار کرد: علیرغم این که کمیسیون اقتصادی نظر شورای استان‌ها را پذیرفته است، اما دیگر کمیسیون‌ها همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کنند.

رئیس شورای عالی استانها در عین حال ابراز امیدواری کرد که مجلسی‌ها با مصوبه‌ کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی در شورای عالی استانها موافقت کنند.

به گفته وی، در حال حاضر نمایندگان این موضوع را برای ساختمان‌های کمتر از صد متر پذیرفته‌ و حتی امکان تقسیط حق بیمه‌ کارگران را نیز پیش بینی کرده‌اند و امیدواریم در صحن علنی مجلس نیز این موضوع به تصویب برسد.

به گزارش ایسنا، چمران خاطرنشان کرد: با وجود پرداخت حق بیمه‌ کارگران ساختمانی، شماری از این کارگران همچنان بیمه نمی‌شوند. بنابراین اگر هدف این است که برای صندوق تامین اجتماعی درآمدزایی کنیم باید راه دیگری را در پیش بگیریم و حتی می‌توان برای این هدف همه‌ مردم ایران را بیمه کرد! نه این که بار را بر دوش صنعت ساختمان سازی گذاشته واین صنعت را دچار رکود کنیم.

جمران همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد علی‌رغم این که کارگر ساختمانی نیستند کارت مهارت فنی دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: این افراد از مزایای بیمه برخوردار می‌شوند که این رویه صحیح نیست.

وی همچنین به اهمیت موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: باید به دنبال رونق بخشیدن به احیای بافت‌های فرسوده باشیم، نه اینکه این موضوع را دچار رکود کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مصوبه‌ این شورا مبنی بر برداشت 2 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده و تخصیص آن به شوراها، خاطر نشان کرد: هدف شورای عالی استانها از تصویب این طرح این بود که برای حل مشکلات خود به دنبال بودجه نباشیم.

به گفته‌ وی، کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی به این طرح در مجلس شورای اسلامی است و به احتمال زیاد طرح یاد شده به تصویب مجلس خواهد رسید.

وی با بیان این که مخالفان این طرح معتقد بودند که شهرداری‌ها ساختار فشلی دارند، عنوان کرد: در عین حال شوراها نباید به دنبال زکات برای حل مشکلات خود باشند و از سوی دیگر کمک‌های دولتی هم بسیار اندک است و شوراها را در حد بخور و نمیر سر پا نگاه می‌دارد.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای عالی استانها در ادامه به یوم‌الله 13 آبان سالروز تسخیر لانه‌ جاسوسی اشاره کرد و گفت: دانشجویان مبارز در این روز توانستند به اسناد و مدارک دسیسه‌ها و دخالت‌های دولت آمریکا در کشور دست پیدا کنند و این افشاگری برای دولت امریکا بسیار شرم آور بود.

وی در ادامه به سالروز تبعید امام خمینی (ره)‌اشاره کرد و گفت: این تبعید یک جنبش بود که در سکوت آغاز شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین به سفر اخیر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: همانطور که سفر مقام معظم رهبری در سال 86 به کردستان بی‌نظیر بود، سفر ایشان به کرمانشاه نیز چنین ویژگی داشت و با استقبال پرشور و خالصانه مردم مواجه شد.

به اعتقاد چمران، سخنان رهبر معظم انقلاب در هر مکان در میان هر یک از گروه‌ها در کرمانشاه اصولی بود و باید درباره‌ اندیشید و آن را به کار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع که چه کنیم تا انقلاب اسلامی کهنه نشود، اظهار کرد: اگر مکتب اسلامی را به خوبی دنبال کنیم هیچ گاه کهنه نخواهد شد و موضوع دهیاری‌ها و شوراها نیز یکی از ویژگی‌های مکتب اسلامی است که در دوران حکومت طاغوت وجود نداشت.

چمران یاد آور شد: شوراها هدیه انقلاب و خون شهدا برای حکومت مردم‌سالار ما بوده است. این در حالی است که در گذشته مجلس ملی ایران فرمایشی بود و نمایندگان آن حاصل انتخاب نبودند.

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بسیار مترقی است، موضوع شوراها را از کوچکترین تا بزرگترین واحد آن دنبال کرد.

چمران در خاتمه به جایگاه شورای عالی استانها اشاره کرد و با بیان اینکه این شورا دومین پارلمان رسمی مردمی در کشور است، اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها پس از مجلس که تصمیم گیر در کل امور است، می‌تواند تصمیم‌گیری در بسیاری از موارد را دنبال کند.

کد خبر 150242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز