تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷

همشهری‌آنلاین: سایت سی‌نت در گزارشی به بررسی ۱۰ محصول کمابیش ناموفق سال ۲۰۱۱ پرداخته است.

به گزارش اکونیوز هر سال شرکت‌های فناوری محصولات جدیدی را وارد بازار‌های جهانی می‌کنند‌. بعضی از این محصولات با اقبال عمومی مواجه می‌شوند و بعضی دیگر به هر دلیلی با فروش مناسبی مواجه نمی‌شوند.

سایت سی‌نت در گزارشی به بررسی 10 محصول کمابیش ناموفق سال 2011 پرداخته است.

  • تاچ پد اچ پی: محصولی که نیامده، رفت!

تاچ پد با تجربه موفقیتی کوتاه خیلی زود به کارش خاتمه داد. این محصول که با قیمتی بی‌نظیر و سیستم‌عامل web Os وارد بازار شده بود، نشان از جاه‌طلبی‌های اچ پی برای وارد شدن به دنیای رایانه‌های لوحی داشت. اما این محصول هم مانند زوم موتورولا مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. اچ پی هم بدون هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع، به تولید محصولش خاتمه داد.

  • فلیپ ویدئو: فرصت از دست رفته سیسکو

در سال 2009 پیش‌بینی می‌شد این دوربین به سود 590 میلیونی دست پیدا کند. سیسکو با این چشم‌انداز وارد بازار شبکه‌های صنعتی شد. یک استراتژی متفاوت برای شرکتی که دلیل منطقی برای ورود به این بخش از بازار نداشت. سیسکو در ماه آوریل در میان اعتراض سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت، ترمز پیشبرد این استراتژی کاملا متفاوت را کشید.

  • گوگل تی وی: یک ماجرای تلخ

لجیتک یکی از تولیدکنندگانی که با گوگل در پروژه پلت‌فرم گوگل تی‌وی همکاری می‌کرد، مراتب تاسف و عذرخواهی عمیقش را بابت این پروژه اعلام کرد. این محصول 300 دلاری و نه چندان انقلابی با هزینه 100 میلیون دلاری، پایان خوبی نه برای گوگل و نه برای لجیتک داشت. [قوت‌ها و ضعف‌های گوگل تی‌وی]

  • پایان دوران واکمن مینی دیسک: بازنشستگی دیگر در سونی

این محصول بازنشسته، عمرش به درازای عمر جدش واکمن کاست نبود. سونی تولید واکمن کاست را که در طی 30 سال، 220 میلیون نسخه به فروش رفته بود، با آغاز سال 2011 متوقف کرد. اما تولید واکمن مینی‌دیسک بعد از 20 سال و با فروش تاسفبار 22 میلیون دستگاه در سال جاری متوقف شد. این در حالی است که آی پاد در طی 10 سال، 300 میلیون نسخه فروش داشت.

  • PSP Go: یک شکست واقعی!

این محصول که در سال 2009 با عنوان ارتش ضد دی اس نینتندو وارد بازار شد، پس از گذشت دو سال حتی حداقل انتظارات را نیز برآورده نکرد. سونی روی این محصول مانور تبلیغاتی بسیار زیادی داده بود، اما در ‌‌نهایت این محصول، اس دی نینتندو را تنها در قیمت شکست داد. در پایان کار سونی فروش این محصول را محدود به آمریکای شمالی کرد.

  • دل استریک 5 و 7: سوت پایان کشیده شد!

دل به نسبت اچ پی در بازار رقابتی رایانه‌های لوحی مقاومت بیشتری کرد، هر چند در پایان موفقیتی هم کسب نکرد. دل در ماه اوت گذشته، دل‌استریک را که محصولی بین رایانه‌های لوحی و تلفن‌های همراه هوشمند بود، وارد بازار کرد. چند ماهی نگذشته بود که این شرکت آمریکایی متوجه شد که به موفقیتی نخواهد رسید و سرنوشت خوبی در انتظار محصولش نیست. به جز بازار چین، دل دیگر بازاری برای رایانه‌های لوحی آندرویدی‌اش ندارد و مانند اچ پی به عرضه ویندوز 8 دلخوش کرده است. اینکه آیا موفق می‌شود یا نه؟ باید دید.

  • مک بوک: قربانی مک بوک ایر

پس از گذشت 5 سال از خدمات عالی نوت‌بوک‌های مک بوک، یک مدل 13 اینچی خط بطلانی بر مسیر موفقیت این محصولات کشید. این محصول هیچ‌گاه نتوانست جایگاه قابل قبولی را در میان کاربران به‌دست آورد.

  • نوک 3G و وای فای: به نفع چه کسی بود؟

این کتابخوان الکترونیک که به عنوان رقیب کیندل آمازون وارد بازار شد، نتوانست انتظارات را برآورده کند. نوک برای پایین آوردن قیمتش، بعد از گذشت چند ماه تنها با فناوری وای‌فای عرضه شد و جدیدا مدل 3Gاش نیز به بازار آمده است که عملکرد خوبی ندارد و دچار مشکلات فراوان نرم‌افزار و سخت‌افزاری است.

  • گالاپاگوس شارپ: آی پد به محصولی اجازه خودنمایی نمی‌دهد

سال 2011 سال فاجعه باری برای تولیدکنندگان رایانه‌های لوحی بود. گویا کسی را یارای مقابله با آی پد اپل نیست و همه تولیدکنندگان پس از گذشت چند ماه با شکست این صحنه را ترک می‌کنند. یکی دیگر از شکست‌خوردگان این صنعت در سالی که به پایان خود نزدیک می‌شود، شرکت شارپ است.

  • مایکروسافت زون: آخرین شکست خورده

مایکروسافت بدون به دست آوردن موفقیتی در حوزه محصولات پخش موسیقی همواره از اپل شکست خورده است. مایکروسافت، زون را بعد از فروش ناموفق جهانی، محدود به بازار آمریکای شمالی کرد. الان 5 سال است که هیچ نسخه به روز رسانی شده‌ای از این محصول وارد بازار نشده است. اما مایکروسافت در این مدت برند زون را خیلی خوب حفظ کرده است و آن را با محصولات دیگری مثل ایکس باکس 360 هم ادغام کرده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها