یکی از مهم‌ترین پیامدهای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب و برق توسط مشترکان بوده است.

به گفته وزیر نیرو پس از هدفمندی یارانه‎ها، نه‎تنها رشد سالانه 8درصدی مصرف برق متوقف شد بلکه حدود 1/7درصد مصرف برق کاهش داشته که کاهش مجموعا حدود 10درصدی مصرف انرژی موجب شده است حدود 20‎ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در سال صرفه‎جویی شود.

مجید نامجو افزود: این میزان صرفه‎جویی در مصرف برق باعث شده که از سرمایه‎گذاری جدید برای ایجاد 4هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور جلوگیری شود و درمجموع 10هزار میلیارد تومان صرفه‎جویی به‎دنبال داشته باشد. از سوی دیگر این امر نه‎تنها کمک شایانی به اقتصاد ملی می‎کند بلکه نقش قابل‎توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد به طوری که حدود 7میلیارد لیتر در مصرف سوخت نیز صرفه‎جویی خواهد شد.

وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد:‌ این در حالی است که کاهش میزان مصرف انرژی پس از هدفمندی یارانه‎‎ها، عامل افزایش صادرات برق کشور معادل 25درصد می‎شود و از سوی دیگر حدود 6/1درصد به ظرفیت استفاده از برق در بخش صنعت اضافه می‎کند.

نامجو با اشاره به اینکه در بخش آب نیز شاهد آن هستیم که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها، مصرف مشترکان آب در کشور کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مصرف آب در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن 5 تا 6 درصد کاهش نشان می‎دهد که این امر نشان از تغییر رفتار مصرف مشترکان دارد.

نامجو با اشاره به پیچیدگی‌های هدفمندی یارانه‌های بخش برق، افزود: به‌نظر من اتفاق مهمی در صنعت برق کشور با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها رخ داده و نباید فراموش کرد که با هدفمندی یارانه‌ها مصرف انرژی برق درکشور 10درصد کاهش یافته، به‌گونه‌ای که هم رشد همیشگی مصرف متوقف شده و هم میانگین مصرف انرژی برق در کشور روندی نزولی در پیش گرفته است. وی ادامه داد: هرچند که در مصرف صحیح حامل‌های انرژی هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم اما ادامه این روند و مدیریت در مصرف موجب حرکت کشور به سمت توسعه می‌شود. خوشبختانه باتوجه به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در این حوزه برای هدفمند کردن یارانه‌های بخش برق صورت گرفته بود، اجرای این قانون با کمترین نارضایتی و اعتراض مردم روبه‌رو بوده است.