فلسفه رسانه با سنت فیلسوفانه مرسوم، نگاهی بیرونی به سیر تحول رسانههای ارتباط جمعی، نحوه مفهوم سازی، قوانین حاکم بر رسانههای ارتباط جمعی، زبان شناسی و روش شناسی رسانهها و نحوه شکل گیری معنا در رسانههای ارتباط جمعی دارد که با نگاههای متفاوت علمی و فلسفی رسانهها را مورد ارزیابی قرار میدهد.
با نگاه فلسفه شناخت، فلسفه رسانه، دانشی است که شناخت و علم رسانهای را مورد بحث و تحلیل قرار میدهد.
دیدگاههای جدید در حوزه فلسفه رسانه که برخواسته از حوزه فلسفه تحلیلی است، فلسفه رسانه را به عنوان فهم عمیق واقعیتهای رسانهای تفسیر میکند.
در این نگاه، فیلسوف رسانه به سمت گیریهای عمیقتری از لایههای واقعیت رسانهای کشانده میشود و تلاش میکند در درون فضای رسانهای زندگی کند و همه واقعیتها را همانگونه که اتفاق افتاده است ببیند.
تولیدات این نگاه منعکس کننده، فهم پیچیدگیهای رسانهای و ساده سازی آنهاست.
هفتمین همایش فلسفه رسانه، تلاش دارد تا با پوشش موضوعات کمتر مطرح شده در ایران، بعد جدیدی به مطالعات حوزه فلسفه رسانه در ایران بدهد.
جدول برنامه این همایش در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به شرح زیر است:
زمان |
عنوان سخنرانی |
سخنران(ان) |
8.30 |
تلاوت قرآن |
|
8.35 |
خوش آمد گویی و معرفی برنامهها |
احسان شاه قاسمی |
8.40 |
هفتمین همایش فلسفه رسانه |
دکتر سعید رضا عاملی |
8.50- 9.20 |
نارسیسیم در ستارگان سینما |
محمد مهدی مدیرزاده طهرانی، آصف یعقوبی؛ مینا عینی فر؛ زهرا توفانی، مسعود اسدی |
9.20-9.50 |
مشاهیر در قرن 21 |
بهاره بدیعی؛ فرزانه امینی، زهرا خارستانی، سارا رحیمی، علیرضا اشرف |
9.50-10.15 |
خبر در رسانه |
خاطره آئینی، آمنه ویسی مهر، شهلا عبدالهی، فاطمه احمدی |
10.15-10.40 |
فلسفه فضای مجازی |
مرضیه شریفی، راضیه صیادی، خدیجه دماوندی، طوبی کریمی |
10.40-11.05 |
فلسفه عکس |
مهنوش حرمتی؛ گلرنگ رنجبر؛ مریم علیپور؛ شیوا فراهانی |
11.05-11.30 |
رسانههای نوین و هویت |
چالاک بابایی؛ فرید عزیزی، نوید قیداری، چاووش حسین پناهی |
11.30-11.50 |
درک شبکه |
مریم نوری؛ عطیه ایزدخواه؛ محدثه شریعتمدار |
11.50-12.10 |
جعل هویت در فضای مجازی |
سحر خانی، فاطمه احمدی، مرجان مظفری |
جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش تماس بگیرید: 09124224592