همشهری آنلاین: شماری از فرهیختگان و شخصیت‌های برجسته اندونزی با دکتر حداد عادل در جاکارتا دیدار کردند. ایرنا گزارش دارد در این باره:

شماری از فرهیختگان و شخصیت‌های برجسته اندونزی متشکل از علما، اساتید دانشگاه،پژوهشگران موسسات فرهنگی و مطالعاتی، شخصیت‌های حزبی و نمایندگان مجلس با دکتر حداد عادل در محل اقامت وی در جاکارتا دیدار کردند.

در این نشست صمیمی، "بهروز کمالوندی" سفیر ایران در اندونزی برای آغاز جلسه شخصیت علمی دکتر حداد عادل را تشریح کرد، سپس دکتر"بصری حسن‌الدین "، سفیر سابق اندونزی در تهران و رییس دانشگاه حسن‌الدین ماکاسار، وضعیت روابط ایران و اندونزی را تشریح کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی با اشاره به وضعیت مطلوب روابط دو کشور گفت: درهای ارتباط و همکاری بین دو کشور باز است و هیچ مانعی بر سر گسترش روابط وجود ندارد.

وی با اشاره به سفرهای انجام شده توسط مقامات عالی دو کشور در سال جاری از جمله سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به اندونزی و سفر روسای مجالس اندونزی به تهران گفت: روابط دوجانبه ثابت و پایدار است. در توسعه روابط دو کشور، نه تنها اراده سیاسی دو دولت بلکه اراده حقیقی دو ملت نیز دخیل است.

پس از سخنان حداد عادل ،شماری از فرهیختگان اندونزیایی نقطه نظرات خود در خصوص روابط دو کشور و سایر مسایل بین‌المللی را تشریح کردند.

"دکتر محمد نجیب"، نماینده پارلمان اندونزی، با اشاره به روند جهانی شدن گفت: این روند در واقع روند غربی‌سازی جهان است.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: ادعای غربی‌ها در خصوص احتمال انحراف ایران به سوی استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دروغی بیش نیست.

نجیب در خصوص موضوع تروریسم گفت: پدیده تروریسم از آنجا شروع شد که آمریکا و پاکستان، جوانانی را در افغانستان برای جهاد بر ضد نیروهای اشغالگر شوروی تشویق کردند، ولی وقتی اشغال افغانستان توسط شوروی پایان یافت، این مجاهدین را تروریست نامیدند.

وی تاکید کرد که دشمنان در پی ایجاد تفرقه در جهان اسلام هستند.

"دکتر ندوی "، از کالج اسلامی جاکارتا نیز با اشاره به توافق موجود در کاربرد مفاهیم و اصطلاحات در جهان اسلام و غرب گفت: جهاد در اسلام با هدف ایجاد صلح و یا احقاق حقوق مستضعفین محقق می‌شود.

" اما غربی‌ها از جنگ برای اشغال کشورهای ضعیف استفاده می‌کنند."
"سوپراتمن"، فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد زبان فارسی دانشگاه ماکاسار، طی سخنانی به زبان فارسی، علت علاقه مردم اندونزی به ایران را ناشی از سه عامل " انقلاب اسلامی، علم و فرهنگ و فلسفه ایران که در جهان شناخته شده است و همچنین سیاست خارجی ایران که با محوریت کمک به محرومین جهان می‌باشد" دانست.

وی همچنین خواستار همکاری کشورمان برای تاسیس مرکز مطالعات ایران، تامین کتب فارسی مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه و اعزام اساتید زبان فارسی برای تدریس در این دانشگاه شد.

در پایان این جلسه آقای دکتر حداد عادل پیشنهاد تشکیل انجمن دوستی ایران و اندونزی را مطرح کردکه با استقبال حضار مواجه شد.

رییس مجلس شورای اسلامی وعده داد چنین انجمنی نیز در ایران تشکیل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی برای انجام یک‌دیدار رسمی سه‌روزه، شامگاه چهارشنبه وارد فرودگاه "حلیم پردانا کوسوما" جاکارتا شد و از سوی مقامهای این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

حداد عادل امروز جمعه 27 بهمن با "سوسیلو بامبانگ یودهویونو" رییس جمهوری اندونزی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.