تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳

علی کهن‌نسب: گاهی حرکت‌های کوچک می‌توانند تأثیرهای بزرگی بگذارند، سایت اینترنتی فیفا این را می‌گوید و می‌گوید که فوتبال می‌تواند بخشی از زخم‌ها و جراحت‌های زندگی را التیام بخشد و امید را به جامعه بازگرداند.

  • آتش بس کریسمس

در زمان جنگ جهانی اول در حالی‌که سربازان بلژیک و فرانسه در مرز می‌جنگیدند، سربازان دو کشور آلمان و انگلیس در یک مسابقه‌ی فوتبال روبه‌روی هم ایستادند تا به نوعی کریسمس در سال ۱۹۱۴ با مسابقه‌ی فوتبال بین سربازان دو تیم درگیر در جنگ آغاز شود. این مسابقه تنها چند ماه پس از آغاز جنگ جهانی اول برگزار شد.

هنگام برگزاری مسابقه سربازان آلمانی در سنگر خود شمع روشن کرده بودند و ابتدا سربازان دو طرف محتاط بودند، چون آتش بس موقت بود. در‌‌ همان زمان کوتاه سربازان دو طرف این جرئت را یافتند که به تبادل اطلاعات و خاطرات بپردازند. روحیه‌ی دوستی زمانی بیش‌تر شد که سربازان دو طرف تصمیم به برگزاری یک مسابقه‌ی فوتبال گرفتند. متأسفانه طبق گزارش‌ها این آتش‌بس غیر رسمی جنگ، خیلی کوتاه بود. پس از پیروزی دو بر یک آلمان‌ها بار دیگر جنگ از سر گرفته شد. جنگی که چهار سال به طول انجامید. 20سال بعد فوتبال این بار نقش مهمی را در آمریکای جنوبی ایفا کرد. جایی که دو کشور بولیوی و پاراگوئه با هم می‌جنگیدند.

در آن زمان هلال احمر پاراگوئه تصمیم به جمع‌آوری کمک برای حمایت از آسیب‌دیدگان دو طرف کرد، تصمیمی که با حمایت عمومی فوتبال دوستان و فوتبالیست‌ها همراه بود. این سازمان تصمیم گرفت از طریق فوتبال کمک‌های نقدی مردم و تماشاگران را برای آسیب دیدگان دو طرف جذب کند. یکی از اعضای این خیریه یک جوان پاراگوئه‌ای به نام «آرسینو اریکو» بود. کسی که خیلی زود مورد توجه بزرگ‌ترین باشگاه‌های آرژانتین قرار گرفت و با پیوستن به فوتبال آرژانتین و با ۲۹۵ گل زده رکوردی ماندگار ثبت کرد.

  • جنگ نابرابر

«رودیگر بوهم» آلمانی یکی از کسانی بود که از قدرت فوتبال برای بازگرداندن امید به خود و کشورش استفاده کرد. این مربی اسکی، دو پای خود را در یک سانحه‌ی رانندگی در سال 1997 میلادی از دست داد. او به خبرنگاران گفت: ۲۷ سالگی اول زندگی شماست و یک دوست پس از این حادثه به من گفت: حالا یک خط روی گذشته بکش و دوباره شروع کن. بوهم پس از این پند و مشورت دوستش آموخت تا دوباره راه برود و مربیگری فوتبال را آغاز کرد. این اتفاق‌ها پس از ملاقات او با «مارکوپیزولی» مربی تیم جوانان کارلسروهه رخ داد. پیزولی تصمیم گرفت در باشگاه شغلی به او بدهد و بوهم در حال حاضر مربی تیم زیر ۲۱ سال تون است و در مسابقات زیر ۲۱ سال فیفا نیز حضور یافت.

  • پیوسته و در کنار هم

دو زلزله‌ی وحشتناک و سونامی در هاییتی و ژاپن در ماه مارس سال گذشته باعث واکنش جامعه‌ی جهانی فوتبال شد. زمانی که همه‌ی نگاه‌ها به فاجعه در شرق دور بود یک دروازه‌بان فوتبال نگاه‌ها را به هاییتی، کشوری که دچار زمین لرزه‌ای وحشتناک شده بود جلب کرد.

برایان هیبرلین دروازه‌بان جوان آمریکایی پس از صحبت با دوستانش و پیدا کردن شخصی که والدین خود را در این فاجعه از دست داده بود، اقدام به راه‌اندازی مرکزی برای جمع‌آوری کمک به دختران‌ هاییتی کرد.

«قلب‌های بسیار و اهداف یکسان» مأموریتی بود که این زن فوتبالیست برای مرکز برگزید و توانست حمایت بسیاری از بزرگان فوتبال بانوان را برای کمک به مردم ‌هاییتی جلب کند.

منبع: همشهری آنلاین