گروه اجتماعی: مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک از اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک و خودرو از اول اسفند در استان تهران خبر داد.

محمد علی یادگاری با بیان اینکه تاکنون در نگارش قراردادها، مسائل حقوقی رعایت نشده است، افزود: با توجه به وظیفه قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در صدور پروانه اشتغال برای مشاوران املاک، از ابتدای اسفند 85 صلا‌حیت مشاوران املاک و خودرو باید در هیأت‌های مرکزی و استانی این سازمان بررسی و تایید شود.

وی زمان بررسی صلا‌حیت مشاوران املاک و خودرو و متقاضیان اشتغال در این حرفه را 15 روز اعلا‌م و اضافه کرد: برای اجرای سیاست تمرکززدایی در بررسی صلا‌حیت‌ها، افزون بر هیأت مرکزی در تهران، در استان‌های دیگر کشور نیز هیأت‌های استانی تشکیل شده است و به اعتراض رد صلا‌حیت شدگان رسیدگی می‌شود.

یادگاری با اشاره به روند نامناسب صدور پروانه اشتغال در گذشته افزود: بر اساس قانون نظام امور صنفی، تاکنون ملاک صدور پروانه کسب بنگاه‌ها برای افراد، توانایی خواندن و نوشتن بود، اما بر اساس دستورالعمل جدید، افزون بر بررسی تخصص و پیشینه کاری، تحصیلات مشاوران‌ نیز باید با این شغل مرتبط باشد.

وی همچنین درباره چگونگی بررسی صلا‌حیت بنگاه‌دارانی که تمدید پروانه خود را درخواست می‌کنند گفت: با توجه به سابقه اشتغال مشاوران املاک و خودرو، اگر توانایی فنی آنان تایید نشود، به استخدام کارشناسان حقوقی ملزم می‌شوند.

وی با تاکید بر ممنوع بودن استفاده از برگه‌های قدیمی قرارداد در بنگاه‌های املاک گفت: بر اساس بخشنامه جدید، تنظیم هر نوع قرارداد در دفترخانه‌های اسناد رسمی باید براساس قراردادهای تنظیمی بنگاه‌ها در برگه‌های جدید باشد.