گروه اجتماعی: مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک از اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک و خودرو از اول اسفند در استان تهران خبر داد.

محمد علی یادگاری با بیان اینکه تاکنون در نگارش قراردادها، مسائل حقوقی رعایت نشده است، افزود: با توجه به وظیفه قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در صدور پروانه اشتغال برای مشاوران املاک، از ابتدای اسفند 85 صلا‌حیت مشاوران املاک و خودرو باید در هیأت‌های مرکزی و استانی این سازمان بررسی و تایید شود.

وی زمان بررسی صلا‌حیت مشاوران املاک و خودرو و متقاضیان اشتغال در این حرفه را 15 روز اعلا‌م و اضافه کرد: برای اجرای سیاست تمرکززدایی در بررسی صلا‌حیت‌ها، افزون بر هیأت مرکزی در تهران، در استان‌های دیگر کشور نیز هیأت‌های استانی تشکیل شده است و به اعتراض رد صلا‌حیت شدگان رسیدگی می‌شود.

یادگاری با اشاره به روند نامناسب صدور پروانه اشتغال در گذشته افزود: بر اساس قانون نظام امور صنفی، تاکنون ملاک صدور پروانه کسب بنگاه‌ها برای افراد، توانایی خواندن و نوشتن بود، اما بر اساس دستورالعمل جدید، افزون بر بررسی تخصص و پیشینه کاری، تحصیلات مشاوران‌ نیز باید با این شغل مرتبط باشد.

وی همچنین درباره چگونگی بررسی صلا‌حیت بنگاه‌دارانی که تمدید پروانه خود را درخواست می‌کنند گفت: با توجه به سابقه اشتغال مشاوران املاک و خودرو، اگر توانایی فنی آنان تایید نشود، به استخدام کارشناسان حقوقی ملزم می‌شوند.

وی با تاکید بر ممنوع بودن استفاده از برگه‌های قدیمی قرارداد در بنگاه‌های املاک گفت: بر اساس بخشنامه جدید، تنظیم هر نوع قرارداد در دفترخانه‌های اسناد رسمی باید براساس قراردادهای تنظیمی بنگاه‌ها در برگه‌های جدید باشد.

کد خبر 16052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز