گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: یک بار دیگر دولت با پاک‌کردن صورت مسئله ساماندهی بازار شیر و لبنیات و عقب نشینی در مقابل تولید‌کنندگان، نرخ پایه شیر خام را 20.6درصد افزایش داد.

براساس پیشنهاد افزایش20.6 درصدی نرخ پایه شیر خام در نشست اخیر استانداری تهران، نرخ این فراورده از 630 به 760 تومان افزایش یافته و درصورت تصویب نهایی این نرخ در ستاد تنظیم بازار، قیمت‌های جدید شیر و لبنیات برای چند‌مین بار اعلام خواهد شد.به‌رغم افزایش نرخ شیر خام، دامداران نرخ کنونی تمام شده تولید این محصول را 837 تومان قلمداد کرده و کارخانه‌های لبنی نیز نبود تضمین برای عرضه شیر خام با نرخ مصوب به تولید‌کنندگان لبنیات و کمبود شیر خام را زمینه‌ساز تداوم مناقشه تنظیم بازار شیر و لبنیات قلمداد می‌کنند و از احتمال تکرار سناریوی افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند.با این شرایط به‌نظر می‌رسد حتی مصوبه اخیر استانداری تهران برای تعیین نرخ شیر خام نیز قادر به کاهش قابل توجه قیمت‌ها و ساماندهی بازار شیر و لبنیات نخواهد بود.

کمبود شیر عامل افزایش قیمت‌ها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با اشاره به نشست اخیر استانداری تهران برای تعیین نرخ شیر و لبنیات به خبرنگار ما گفت: براساس این پیشنهاد که درصورت تصویب در ستاد تنظیم بازار اجرایی خواهد شد نرخ هر کیلوگرم شیر خام با چربی 2.8درصدی و بار میکروبی زیر صدهزار، 720تومان تعیین و مقرر شده به ازای افزایش هر یک درصد چربی 10تومان به این نرخ افزوده ‌شود که با این روند نرخ هر کیلوگرم شیر خام با چربی3.2درصدی که پیش از این 630تومان بوده با افزایش 20.6درصدی به 760تومان افزایش خواهد یافت.

محمدرضا اسماعیلی کمبود شیر خام را علت اصلی نوسان قیمت شیر و لبنیات قلمداد کرد و افزود: کمبود عرضه شیر خام و افزایش تقاضا برای این فراورده و نبود هیچ تضمینی برای عرضه این فراورده به نرخ مصوب توسط دامداران، زمینه‌ساز افزایش خودسرانه قیمت‌ها شده است؛ چرا که تولید شیر خام در کشور 6 میلیون و 700هزار تن است اما نیاز کارخانه‌های لبنی و سایر صنایع به این فراورده بین 8 تا 10 میلیون تن است. وی با رد کاهش نرخ شیر و لبنیات تا زمان تصویب و ابلاغ رسمی این مصوبه در ستاد تنظیم بازار افزود: هنوز هم با توجه به نرخ حدود 900 تومانی هر کیلوگرم شیر خام امکان کاهش قیمت لبنیات وجود ندارد.
با وجود این، اتحادیه همواره افزایش غیرقانونی قیمت‌ها را رد کرده و درصورت تامین شیر خام به نرخ مصوب، خواستار تعیین قیمت لبنیات با سود متعارف10 تا 12 درصدی است اما همچنان تضمینی برای عرضه شیر خام به نرخ مصوب وجود ندارد.

اسماعیلی در مورد افزایش بی‌رویه چند هفته اخیر نرخ شیر و لبنیات افزود: افزایش خودسرانه قیمت‌ها تخلف بوده و مشمول برخوردهای تعزیراتی شده است. همچنین درصورت نهایی شدن نرخ اخیر شیر خام نیز کارخانه‌های لبنی نرخ پیشنهادی خود را به سازمان حمایت ارائه خواهند کرد و پس از تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.

زیان 117تومانی تولید شیر

رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران نیز پیشنهاد تعیین نرخ 760 تومانی شیر خام در نشست اخیر استانداری را منوط به تصویب در ستاد تنظیم بازار و عرضه نهاده‌های ارزان قیمت تولید شیر خام توسط شرکت پشتیبانی امور دام قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: نرخ 760 تومانی شیر خام کمتر از قیمت تمام شده کنونی این محصول است و هنوز هم فاصله قیمتی 117 تومانی بین نرخ مذکور و قیمت 837 تومانی تمام شده تولید شیر خام وجود دارد.

احمد مقدسی کاهش قیمت تمام شده شیر خام به نرخ مصوب 760 تومانی را منوط به عرضه ارزان قیمت جو، ذرت، سبوس و کنجاله سویا و کلزا توسط شرکت پشتیبانی امور دام دانست و افزود: افزایش بی‌رویه نرخ این نهاده‌ها طی 2 ماه گذشته قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیر خام را به مرز 990 تومان رساند که این امر موجب کاهش تغذیه دام‌ها و رکود 12 درصدی تولید شیر خام شد اما با کاهش موانع ارزی اکنون این نرخ به 837 تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره به زیان 117 تومانی تولید‌کنندگان برای تولید یک کیلوگرم شیر خام گفت: مقرر شده درصورتی که نهاده‌های ارزان قیمت تولید شیر خام تامین نشود و قیمت تمام شده تولید این فراورده کاهش نیابد، دولت مجددا نرخ پایه شیر خام را در نشستی با تولید‌کنندگان تعیین کند.

منبع: همشهری آنلاین